Ford kondigt nieuwe ontslagronde aan: duizenden banen weg in Europa
Ford heeft aangekondigd dat het tegen eind 2027 nog eens 4.000 banen gaat schrappen in Europa. De maatregel komt door tegenvallende verkoopcijfers en de moeizame overgang naar elektrische auto’s. Vooral werknemers in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk worden getroffen.
Bij deze reorganisatie verdwijnt een op de zeven banen van Ford in Europa. In Duitsland, waar het Europese hoofdkantoor in Keulen gevestigd is, worden 2.900 banen geschrapt. In het Verenigd Koninkrijk verdwijnen 800 banen, en in andere Europese landen nog eens 300. Keulen, waar modellen zoals de elektrische Explorer en Capri worden gebouwd, wordt het zwaarst getroffen. De productie in deze fabriek wordt aanzienlijk teruggeschroefd.
Ford heeft al langer moeite om de omschakeling naar elektrische voertuigen succesvol te maken. Vorig jaar kondigde het bedrijf ook al een reorganisatie aan waarbij 3.800 banen verloren gingen. De huidige maatregel benadrukt de voortdurende uitdagingen van de autofabrikant in de Europese markt.
Volgens Ford speelt een gebrek aan duidelijke beleidsmaatregelen vanuit Europa een grote rol in de problemen. Ford-directeur John Lawler bekritiseerde de Europese en Duitse overheden, omdat zij onvoldoende doen om elektrisch rijden te bevorderen. "Er ontbreekt een eenduidige strategie voor de stimulering van e-mobiliteit," stelde Lawler. Hij pleit voor meer investeringen in laadinfrastructuur en subsidies om elektrische auto’s toegankelijker te maken.
De vraag naar elektrische auto’s in Duitsland is ingestort sinds de overheid daar de subsidie voor EV’s heeft afgeschaft. Ook de economische situatie in Europa maakt consumenten voorzichtig. Andere landen, zoals Nederland, schroeven hun stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden ook terug. Zo wordt in 2025 de wegenbelastingvrijstelling voor elektrische voertuigen langzaam afgebouwd.
Niet alleen Ford heeft het moeilijk. Ook andere Europese fabrikanten, zoals Volkswagen, kampen met dalende verkoopcijfers en toenemende concurrentie van Chinese merken. Volkswagen heeft al aangekondigd zeker drie Duitse fabrieken te sluiten, wat tienduizenden banen zal kosten.
Ford hoopt met deze herstructurering beter voorbereid te zijn op de toekomst, maar de aankondiging laat zien hoe groot de uitdagingen blijven voor autofabrikanten in Europa.