Californië wil EV-verkoop stimuleren, maar Tesla wordt uitgesloten van nieuwe subsidies
Als president-elect Donald Trump de federale EV-subsidies afschaft, wil Californië met eigen maatregelen komen om elektrische voertuigen te blijven stimuleren. Gouverneur Gavin Newsom stelt echter voor om deze subsidies te beperken op basis van marktaandeel, waardoor Tesla helaas buiten de regeling zou vallen. Dit voorstel heeft vanzelfsprekend direct voor opschudding gezorgd, vooral bij Tesla-CEO Elon Musk.
Volgens de plannen van Newsom zouden autofabrikanten met een groot marktaandeel, zoals Tesla, geen aanspraak maken op de nieuwe subsidies. Hoewel het plan nog niet definitief is, lijkt het erop dat Tesla wordt uitgesloten vanwege de dominante positie op de EV-markt. Dit ondanks het feit dat Tesla de enige fabrikant is die volledig elektrische auto’s produceert in Californië.
Elon Musk reageerde direct via zijn socialmediaplatform X en noemde het plan “gestoord”. Hij benadrukte dat Tesla een belangrijke speler is in Californië, ondanks dat het hoofdkwartier inmiddels naar Texas is verhuisd. De verhuizing was een direct gevolg van onenigheid met het beleid van de staat, zoals de strikte coronamaatregelen die Musk destijds “fascistisch” noemde.
De nieuwe subsidieplannen zijn bedoeld om de aankoop van elektrische voertuigen te blijven stimuleren, mocht Trump de federale belastingvoordelen van 7.500 dollar voor EV’s schrappen. Newsom wil een nieuwe versie van het Clean Vehicle Rebate Program introduceren, dat in 2023 werd stopgezet. Dit programma, dat eerder 1,49 miljard dollar kostte, subsidieerde bijna 600.000 voertuigen.
De financiering zou deels kunnen komen uit het Greenhouse Gas Reduction Fund, dat wordt gefinancierd door vervuilers via het cap-and-trade-programma van Californië. Het is echter onduidelijk hoeveel deze nieuwe regeling zou kosten en welke voorwaarden eraan verbonden worden, zoals voertuigprijs- en inkomenslimieten.
De relatie tussen Elon Musk en de staat Californië is al enige tijd wat gespannen. Naast de discussie over EV-subsidies botste Musk eerder met gouverneur Newsom over het tijdelijk sluiten van Tesla’s Fremont-fabriek tijdens de pandemie. Hoewel Tesla nog steeds een Gigafactory heeft in de staat, zijn zowel het hoofdkantoor als andere bedrijven van Musk, zoals SpaceX, inmiddels naar Texas verhuisd.
Ondanks deze spanningen blijft Californië inzetten op verduurzaming. De staat heeft recent de verkoop van 2 miljoen elektrische voertuigen gepasseerd en streeft ernaar dat tegen 2035 alle nieuwe voertuigen emissievrij zijn. Dit ambitieuze plan, dat ook door andere staten wordt overgenomen, maakt deel uit van Californië’s progressieve aanpak in de strijd tegen klimaatverandering. Echter, met de uitsluiting van Tesla in de nieuwe subsidieplannen, lijken politieke verschillen deze inspanningen verder te compliceren.