Porsche heroverweegt EV-strategie: verbrandingsmotoren blijven langer
Porsche heeft ingezien dat de overstap naar volledig elektrische voertuigen toch minder snel verloopt dan verwacht. De verkoop van de elektrische Taycan is in 2024 wereldwijd met maar liefst 50% gedaald. Dit heeft het merk ertoe aangezet om zijn toekomstplannen bij te stellen en langer vast te houden aan verbrandingsmotoren.
Volgens financieel directeur Lutz Meschke blijft Porsche investeren in verbrandingsmotoren, vooral voor de Cayenne en Panamera. De V8-motor, die al decennia iconisch is voor Porsche, zal minstens tot in de jaren 2030 blijven bestaan in de SUV-modellen. Verrassend genoeg overweegt het merk nu ook om toekomstige modellen, oorspronkelijk gepland als volledig elektrisch, alsnog met hybride- of verbrandingsmotoropties te ontwikkelen.
Meschke benadrukt: “We kijken momenteel naar de mogelijkheid om oorspronkelijk geplande elektrische modellen te voorzien van een hybride aandrijving of een verbrandingsmotor. Het is duidelijk dat we nog veel langer vasthouden aan de verbrandingsmotor.”
Deze verschuiving komt wel met uitdagingen, aangezien nieuwe modellen zijn ontworpen op elektrische platforms. Toch lijkt er ruimte voor uitzonderingen. Zo zou de aankomende luxe SUV, bekend onder de codenaam "K1," aanvankelijk volledig elektrisch worden. Nu lijkt een hybride- of benzinevariant ook op tafel te liggen.
De hoop van veel liefhebbers ligt echter bij de toekomstige 718 Boxster en Cayman. Deze iconische sportwagens zullen naar verwachting in 2025 volledig elektrisch worden, maar Meschke’s uitspraken geven ruimte voor speculatie over hybride- of benzinemodellen. Of dat financieel haalbaar is, blijft de vraag gezien de beperkte omvang van het sportwagensegment.
Voor de Macan lijkt er weinig hoop te zijn voor een comeback van de verbrandingsmotor. Het huidige model wordt in 2026 uitgefaseerd en vervangen door een volledig elektrische variant. Toch zou een laatste facelift van het huidige model kunnen helpen de verkoop op peil te houden, gezien de populariteit van de compacte SUV in het verleden.
De iconische 911 blijft voorlopig trouw aan zijn benzinemotoren. Een volledig elektrische 911 staat deze decennium niet op de planning, maar Porsche is al wel begonnen met elektrificatie: de nieuwe hybride GTS en de Turbo Hybrid die volgend jaar verschijnt, tonen dat Porsche stap voor stap richting een toekomst met elektrische aandrijflijnen werkt.