Toyota Supra A90 neemt afscheid met indrukwekkende Final Edition
De huidige generatie Toyota Supra, de A90, nadert zijn einde, maar Toyota maakt van het afscheid een spectaculair evenement. De nieuwe Final Edition biedt niet alleen een boost in prestaties, maar ook talloze upgrades geïnspireerd op de autosport. Met een beperkte oplage van slechts 300 exemplaren is dit model een waardige afsluiting van een iconisch tijdperk.
Een krachtig afscheid
De A90 Final Edition, exclusief voor Europa en Japan, is ontworpen met een focus op circuitprestaties. Ondanks speculaties over een mogelijke motor van BMW’s M-divisie, houdt Toyota vast aan de bekende B58-motor. Het vermogen van deze 3.0-liter zescilinder is echter verhoogd van 382 pk naar maar liefst 429 pk, terwijl het koppel stijgt van 500 Nm naar 570 Nm. Dit betekent een aanzienlijke prestatieboost, vooral in vergelijking met de Europese versie, die vanwege emissieregels slechts 335 pk leverde.
Toyota maakt hiermee gebruik van het tuningpotentieel van de B58-motor, dat ook in de aftermarket wereld al vaak is bewezen. De combinatie van verbeterde prestaties en circuitgerichte upgrades maakt deze Supra uniek.
Circuitwaardige upgrades
Naast meer vermogen krijgt de Final Edition ook een reeks technische verbeteringen. Grotere 19-inch Brembo-remmen vooraan, een verstelbare KW-ophanging en een Akrapovič titanium uitlaat zorgen niet alleen voor betere prestaties, maar ook voor een rauwer motorgeluid. Verder heeft Toyota lichtgewicht wielen geïnstalleerd, 19 inch aan de voorkant en 20 inch achter, uitgerust met bredere Michelin Pilot Sport Cup 2-banden.
Voor de aerodynamica is gekozen voor een volledig nieuwe set van koolstofvezelonderdelen. Dit omvat een voorste splitter, canards, een verwijderbare luchtinlaat in de motorkap en een opvallende swan-neck achtervleugel. Deze upgrades zijn ontwikkeld met technologie uit Toyota Gazoo Racing’s GT4-programma.
Sportieve focus
Het interieur van de A90 Final Edition weerspiegelt zijn sportieve intenties. Carbonfiber Recaro-kuipstoelen, Alcantara-afwerking en rode veiligheidsgordels versterken het racethema. Verder zijn de onderstelverstevigingen uitgebreid, waaronder een aluminium achterste subframe en extra verstevigingen aan de voorzijde, geïnspireerd op de GT4-raceauto.
De handgeschakelde zesversnellingsbak benadrukt de pure rijervaring die Toyota met dit model wil bieden. De verbeteringen aan de elektrische stuurbekrachtiging en de gewijzigde camberhoeken vergroten de grip en precisie tijdens bochten.
Een bredere strategie
Naast de Final Edition introduceert Toyota een meer toegankelijke variant: de “Partially Upgraded” Supra. Dit model, beschikbaar voor meerdere markten, biedt subtiele verbeteringen, zoals grotere remmen, een versterkte carrosserie en een iets strakker afgestelde ophanging. Hoewel minder extreem, behoudt deze versie de kenmerkende sportieve eigenschappen van de Supra.
Een waardige afsluiter
De productie van de huidige Supra loopt ten einde bij de Magna Steyr-fabriek in Oostenrijk, waar ook de BMW Z4 wordt gebouwd. Toyota hint echter al op een opvolger, waardoor fans kunnen hopen op een nieuwe generatie van dit iconische model.
De A90 Final Edition is een ode aan de autosport en een waardig afscheid van een generatie die de harten van autoliefhebbers wist te veroveren. Met zijn indrukwekkende prestaties, verfijnde aerodynamica en sportieve focus laat de Supra een blijvende indruk achter, zowel op de weg als op het circuit.