Cybertruck-productie hapert: waar blijven de miljoenen reserveringen?
Tesla's Cybertruck, ooit omgeven door ongekende hype en claims van miljoenen reserveringen, lijkt te worstelen met een valse start. Na een productie van amper 30.000 exemplaren ligt de assemblagelijn tijdelijk stil. Ondertussen rijzen er vragen over de werkelijke vraag naar de futuristische elektrische pick-up.
Medewerkers van de Cybertruck-productielijn in Tesla's fabriek in Austin kregen onlangs te horen dat ze op 3, 4 en 5 december niet hoeven te komen werken. Volgens interne e-mails, ingezien door Business Insider, worden ze wel doorbetaald voor deze dagen. Tesla liet weten dat de reguliere productie op 6 december wordt hervat, maar gaf geen verklaring voor de pauze.
Dit is niet de eerste keer dat de Cybertruck-productie haperingen vertoont. Sinds oktober melden werknemers dat hun schema’s onvoorspelbaar zijn. Ze worden regelmatig naar huis gestuurd of ingezet voor alternatieve taken zoals trainingen of schoonmaakwerk. "Overuren zijn een zeldzaamheid geworden," klaagt een medewerker die al jaren bij Tesla werkt.
Toen Tesla vorig jaar de leveringen van de Cybertruck startte, beweerde het bedrijf meer dan 2 miljoen reserveringen te hebben. Nu lijkt die vraag veel minder groot. Zo kunnen ook niet-reserveringshouders inmiddels een Cybertruck bestellen, en hebben late reserveraars al voertuigen geleverd gekregen. Dit wijst erop dat Tesla sneller door de reserveringslijst heen gaat dan verwacht.
De pre-orders voor de Cybertruck zijn echter al jaren een punt van discussie. Met een aanbetaling van slechts 100 dollar was de drempel laag, wat leidde tot speculatie dat velen voor de grap een reservering plaatsten. Daarnaast hebben kopers waarschijnlijk afgehaakt door voortdurende vertragingen en het feit dat de uiteindelijke Cybertruck niet helemaal voldoet aan eerdere beloften.
Een andere aanwijzing voor een teruglopende vraag is Tesla’s recente beslissing om de leaseprijs van de Cybertruck te verlagen. Sinds 1 december betalen Amerikaanse klanten tussen de 100 en 150 dollar per maand minder, afhankelijk van de uitvoering. Dit soort kortingen wijst er vaak op dat een fabrikant moeite heeft om de markt te overtuigen.
Hoewel Tesla aanvankelijk een enorme buzz wist te creëren rond de Cybertruck, lijkt de realiteit van productie en verkoop minder rooskleurig. Of dit een tijdelijke hobbel is of een teken van structurele problemen, zal de komende maanden blijken. Tot die tijd blijft de vraag: waar zijn de miljoenen Cybertruck-reserveringen gebleven?