Steeds meer Chinese hybrides als uitwijkroute voor EV-heffingen

Chinese autofabrikanten hebben een slimme zet gedaan door zich te richten op hybride voertuigen om de hoge importtarieven op elektrische auto's van de EU te omzeilen. Tussen juli en oktober van dit jaar steeg de export van Chinese hybrides naar Europa met meer dan 200%, wat de concurrentie voor Europese en Japanse automerken vergroot.
De EU heeft sinds eind oktober verhoogde tarieven ingesteld op Chinese elektrische voertuigen (EV’s) om de Europese automarkt te beschermen tegen goedkope importen. Deze tarieven kunnen oplopen tot 35,3% en zijn bedoeld om wat de Europese Commissie beschouwt als oneerlijke subsidies door de Chinese overheid tegen te gaan. Hybride voertuigen, die zowel een elektrische motor als een traditionele verbrandingsmotor gebruiken, vallen echter niet onder deze heffingen. Hierdoor zagen Chinese fabrikanten zoals BYD, Geely en SAIC hun export van hybride voertuigen naar Europa fors toenemen, met een stijging van de export naar 65.800 eenheden in de laatste maanden van het jaar – drie keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.
Met hybride voertuigen zoals de BYD SEAL U DM-i en de Geely Galaxy Starship 7 willen de Chinese merken niet alleen concurreren met Japanse fabrikanten zoals Toyota en Honda, maar ook met Europese bedrijven zoals Volkswagen. De populariteit van deze hybrides is te danken aan een combinatie van scherpe prijzen, moderne technologieën en aantrekkelijk design. Daarnaast zijn de Chinese hybrides vaak goedkoper dan zowel andere hybride als volledig elektrische voertuigen, wat hen aantrekkelijk maakt voor Europese consumenten die op zoek zijn naar betaalbare alternatieven te midden van de huidige kosten van het leven.
Bovendien kunnen hybride voertuigen een opstap zijn voor consumenten die later willen overstappen naar een volledig elektrische auto, maar nog niet helemaal overtuigd zijn door de kosten of het onbekende van EV’s. In sommige Europese landen kunnen hybrides bovendien profiteren van belastingvoordelen, wat hen nog aantrekkelijker maakt. Ondanks de tijdelijke voordelen van deze strategie is het niet uitgesloten dat de EU in de toekomst nieuwe heffingen op Chinese hybrides zal invoeren, mocht de impact op Europese fabrikanten te groot worden.