Eerste elektronische tolheffing in Nederland van start op A24
Met de opening van de A24 is Nederland voor het eerst gestart met elektronische tolheffing. Dit systeem zorgt ervoor dat automobilisten voortaan automatisch tol betalen wanneer ze de Blankenburgtunnel bij Vlaardingen passeren.
De snelweg A24, die de noord- en zuidoever van de Nieuwe Waterweg met elkaar verbindt, heeft camera’s boven het asfalt hangen die de kentekens van voorbijrijdende voertuigen registreren. Vanaf zaterdag zullen deze camera’s tol betalen mogelijk maken voor de duizenden auto’s die dagelijks door de Blankenburgtunnel rijden. „We hebben het systeem al getest op de A12 bij Harmelen en het werkt goed, dus we zijn klaar voor de uitrol", zegt Jan Strijk, manager tolheffing bij de RDW.
Werking van het systeem
Het proces is eenvoudig: bestuurders voeren hun gegevens in bij een tolprovider via een app of website en betalen automatisch voor de passage. Wie dat niet doet, heeft 72 uur de tijd om de tol alsnog online te voldoen. De kosten bedragen 1,51 euro voor lichte voertuigen en meer dan 9 euro voor zwaardere voertuigen. Bij niet-betaling volgt een herinnering en wordt een boete van 35 euro opgelegd. Gedurende het eerste jaar zijn er geen extra kosten, daarna wordt er 8 euro voor administratie gerekend.
Elektronische tol is nieuw voor Nederland, waar tolwegen zeldzaam zijn. In andere Europese landen, zoals Frankrijk, zijn tolwegen gebruikelijker. Het idee om tol in Nederland in te voeren, is mede ontstaan door de beperkte middelen van de overheid, die steeds vaker zoekt naar alternatieve financieringsmogelijkheden voor infrastructuurprojecten. Minister Madlener heeft eerder aangegeven dat tol een mogelijkheid is om de kosten van wegaanleg te dekken, zoals in het geval van de Blankenburgtunnel.
Toekomst van tolheffing in Nederland
De kans is groot dat meer tolwegen in Nederland worden ingevoerd. Minister Madlener heeft aangegeven dat tol een eerlijke manier is om wegen te financieren. Zo wordt bijvoorbeeld ook voor de A15 tussen Nijmegen en Arnhem tolheffing overwogen. Daar kunnen automobilisten kiezen om wel of niet te betalen voor een sneltere doorstroming, of de gratis alternatieven te nemen, zoals de Beneluxtunnel bij Rotterdam, waar doorgaans files staan.
De keuze tussen het betalen van tol of het nemen van een alternatieve route kan voor veel mensen aantrekkelijk zijn, zeker gezien de voordelen van het doorrijden zonder te stoppen bij tolpoorten. Toch is er voor sommige automobilisten mogelijk een drempel om het nieuwe systeem te omarmen. Voor hen is er hulp beschikbaar. Bibliotheken in de regio helpen bijvoorbeeld bij het installeren van de benodigde apps of het invullen van gegevens.
Handhaving en boetes
Voor de handhaving van de tolheffing wordt een systeem van boetes geïntroduceerd. Na meerdere herinneringen kunnen er boetes van 35 euro worden opgelegd, en in het geval van buitenlandse vrachtwagens zal de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de handhaving ter plekke uitvoeren. Als een bestuurder niet betaalt, kan het voertuig in beslag worden genomen totdat de openstaande bedragen zijn voldaan. Wie het systeem ontloopt, loopt dus het risico gecontroleerd te worden bij het volgende bezoek aan Nederland.