Autobelastingen in 2025: hogere kosten en minder voordelen voor EV’s
De regels rondom autobelastingen veranderen in 2025 aanzienlijk. Elektrische auto’s en plug-in hybrides verliezen fiscale voordelen, terwijl kosten voor brandstofauto’s verder stijgen. In dit artikel lees je wat je kunt verwachten en hoe je voorbereid de weg op kunt.
Wegenbelasting: meer betalen voor emissieloze voertuigen
Vanaf 2025 vervalt de vrijstelling van wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting of MRB) voor elektrische auto’s. Eigenaren van emissieloze voertuigen betalen dan 25 procent van het reguliere tarief. Dit percentage stijgt geleidelijk: tussen 2026 en 2029 naar 75 procent, en vanaf 2030 geldt het volledige tarief. Het hogere gewicht van elektrische voertuigen, door de zware batterijen, zorgt voor extra kosten. Voor plug-in hybrides geldt tot 2025 een korting van 50 procent op de MRB, maar dit wordt afgebouwd naar 25 procent in 2025 en verdwijnt volledig in 2026.
Hogere BPM-tarieven voor alle auto’s
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) wordt ook duurder. Volledig elektrische en waterstofauto’s waren tot en met 2024 vrijgesteld, maar vanaf 2025 wordt ook hier belasting over geheven. Auto’s met uitstoot betalen een starttarief van €450, dat verder oploopt afhankelijk van de uitstootcategorie. Plug-in hybrides worden door strengere meetmethoden zwaarder belast, omdat hun CO₂-uitstoot op papier stijgt, terwijl het daadwerkelijke verbruik afhankelijk blijft van gebruikspatronen. Deze trend zet naar verwachting door in 2027.
Bijtelling: elektrische auto’s verliezen voordeel
Het zakelijk rijden van elektrische auto’s wordt minder aantrekkelijk. In 2025 geldt nog een bijtellingskorting van 17 procent voor emissievrije voertuigen, maar alleen tot een cataloguswaarde van €30.000. Voor bedragen daarboven geldt het reguliere tarief van 22 procent. Vanaf 2026 verdwijnt de korting volledig en wordt 22 procent bijtelling over de volledige cataloguswaarde berekend. Voor waterstofauto’s blijft het maximale kortingsbedrag buiten beschouwing.
Afschaffing van aankoopsubsidies
De populaire Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) stopt na 2024. Dit betekent dat kopers van nieuwe elektrische auto’s geen financiële tegemoetkoming meer krijgen. Alleen wie in 2024 een aanvraag indient en het voertuig pas in 2025 geleverd krijgt, kan nog gebruikmaken van de subsidie.
Vooruitblik: autobrief en toekomstplannen
In de lente van 2025 presenteert het kabinet een nieuwe autobrief met plannen voor autobelastingen tot en met 2030. Mogelijke aanpassingen zijn onder andere de herintroductie van kilometerheffing en wijzigingen in de MRB voor elektrische voertuigen. Ondertussen blijven de fiscale voordelen voor schone voertuigen afnemen.