Opsteker Tesla: Trump wil meldplicht autonome auto-ongelukken schrappen
De regering van de aankomende Amerikaanse president Donald Trump overweegt een controversiële regel te schrappen: de verplichte rapportage van auto-ongelukken met autonome voertuigen. Deze stap, die Tesla-baas en Trump-adviseur Elon Musk zou bevoordelen, roept vragen op over de veiligheid van zelfrijdende technologie.
Tesla als grootste belanghebbende
Volgens documenten die werden ingezien door persbureau Reuters wil het transitieteam van Trump de regelgeving van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) versoepelen. De huidige meldplicht verplicht fabrikanten om ongevallen met geavanceerde rijhulpsystemen, zoals Tesla’s Autopilot, te rapporteren. Deze rapportages worden door de NHTSA gebruikt om de veiligheid van autonome technologieën te onderzoeken en verbeteringen door te voeren.
Tesla heeft momenteel een aanzienlijk aandeel in deze meldingen – meer dan 1.500 gevallen – deels omdat het bedrijf meer data verzamelt en deelt dan veel andere autofabrikanten. Dit leidt echter ook tot negatieve publiciteit, omdat het lijkt alsof Tesla verantwoordelijk is voor een groot deel van de incidenten. Volgens experts komt dit mede door het intensieve gebruik van rijhulpsystemen door Tesla-gebruikers en het grotere aantal voertuigen van het merk op de weg.
Impact op veiligheid en regelgeving
Sinds de invoering van de meldplicht in 2021 heeft de NHTSA meer dan 2.700 ongevallen geanalyseerd. Dit heeft geleid tot tien onderzoeken en negen terugroepacties, waaronder sancties voor General Motors en Tesla zelf. De instantie benadrukt dat deze data cruciaal is voor het signaleren van patronen en tekortkomingen in autonome systemen.
Critici vrezen dat het schrappen van de meldplicht de veiligheid van zelfrijdende voertuigen in gevaar brengt. "Zonder deze rapportages wordt het lastig om trends te detecteren en tijdig in te grijpen," aldus een voormalig NHTSA-medewerker. Desondanks staat de Trump-regering positief tegenover versoepeling van regels, wat volgens Musk nodig is om innovatie te stimuleren en overregulering tegen te gaan.
Politieke banden
Elon Musk, die een aanzienlijke financiële bijdrage leverde aan Trumps herverkiezing, is inmiddels benoemd tot co-leider van het Department of Government Efficiency. Deze nieuwe afdeling heeft als doel federale regelgeving terug te dringen. Hoewel Musk niet officieel betrokken zou zijn bij het opstellen van de aanbevelingen, heeft hij eerder publiekelijk gepleit voor een vereenvoudigd goedkeuringsproces voor autonome voertuigen.
Het blijft onduidelijk of de Trump-regering daadwerkelijk de meldplicht zal afschaffen. Wel lijkt de koers van Tesla te profiteren van de politieke banden: sinds Trumps verkiezingsoverwinning heeft het aandeel van het bedrijf recordhoogtes bereikt. Ondertussen blijft de discussie voortduren over de balans tussen innovatie en veiligheid in de wereld van autonome voertuigen.