Mercedes ziet toekomst in diesel: waarom de ster er aan vasthoudt
Hoewel de toekomst van Mercedes onmiskenbaar elektrisch is, blijft Mercedes trouw aan dieselmotoren. Vooral bij premiummodellen blijft diesel een belangrijke rol spelen, dankzij zijn efficiëntie en relatieve duurzaamheid.
Diesel blijft een strategische keuze
Tijdens een evenement gewijd aan dieseltechnologie benadrukte Mercedes dat de brandstof populair blijft bij klanten. In het personenautosegment kiest 74 procent van de kopers voor een dieselmotor, terwijl dit percentage bij bedrijfsvoertuigen zelfs 90 procent bedraagt.
De populariteit van diesel is te danken aan decennialange innovaties, waardoor het brandstofverbruik en de uitstoot aanzienlijk zijn verminderd. Moderne motoren zoals de OM654 en OM656 voldoen niet alleen aan de strengste milieueisen, maar integreren ook uitstekend met hybride technologie. Deze kunnen tot 120 kilometer volledig elektrisch rijden.
De OM654-motor in een A-Klasse met een 2.0-dieselmotor van 116 pk behaalde bijvoorbeeld een gemiddeld verbruik van slechts 3,4 liter per 100 kilometer (83,0 mpg). Ter vergelijking: een A-Klasse met een 1.3-liter benzinemotor verbruikt gemiddeld 4,0 liter per 100 kilometer (70,6 mpg).
Focus op grotere modellen
Voor de toekomst richt Mercedes zich met dieselmotoren op grotere modellen. De dieselmotor zal verkrijgbaar zijn vanaf de C-Klasse. Volgens het merk blijven dieselmotoren een onmisbare technologie voor zwaardere voertuigen, dit is dankzij hun hoge koppel en lage verbruik.
De oorsprong van de inzet van dieselmotoren door Mercedes begon al in 1936 met de 260D, de eerste personenauto met een standaard dieselmotor. Snel volgden er inovaties zoals turbodieseltechnologie uit de jaren 70 en het Common Rail-systeem uit de jaren 90. In de jaren 2000 was Mercedes een pionier met AdBlue-technologie, waarmee uitstoot van stikstofoxiden en fijnstof drastisch werd verminderd.
Tegenwoordig zijn de nieuwste dieselmotoren van Mercedes niet alleen efficiënter, maar ook compatibel met geavanceerde biobrandstoffen zoals HVO100. Hiermee toont het merk dat diesel nog steeds een belangrijke rol kan spelen als overgangstechnologie voor een duurzamere toekomst.