Handgeschakelde Supra populair in Amerika
Hoewel handgeschakelde auto’s helaas steeds zeldzamer worden, laat de Toyota Supra gelukkig zien dat het schakelen met de hand nog lang niet uitgestorven is. In 2024 koos namelijk maar liefst 65 procent van de Amerikaanse Supra-kopers voor de versie met drie pedalen, wat aangeeft dat autoliefhebbers in de VS nog steeds waarde hechten aan een echte rijervaring.
Toyota introduceerde halverwege 2023 de handgeschakelde Supra in de VS, waardoor 2024 het eerste volledige jaar was waarin de sportcoupé met een handbak verkrijgbaar was. In totaal verkocht de Japanse autobouwer vorig jaar 2.615 exemplaren van de Supra, waarvan 1.700 met handbak! Dit betekent dat de meeste Supra-rijders liever zelf schakelen dan het werk aan een automaat overlaten. En daar zijn we toch stiekem wel een beetje trots op?
Een belangrijke factor die mogelijk heeft bijgedragen aan dit hoge percentage is de uitfasering van het instapmodel met die niet zo bijzondere viercilinder motor, dat alleen met automaat beschikbaar was. Vanaf halverwege 2024 konden kopers alleen nog kiezen voor de krachtige 3.0-liter zes-in-lijn van BMW, waarbij de handbak duidelijk favoriet bleek.
De Supra is niet het enige model van Toyota waarbij de handbak populair is. De betaalbare GR86 deed het zelfs nóg beter op dit vlak. Van de 11.426 verkochte exemplaren in de VS waren er maar liefst 6.056 geleverd met een handbak, wat neerkomt op 53 procent van de totale verkoop.
Zelfs de Toyota Tacoma, een populaire pick-up, wist ondanks het beperkte aanbod van handgeschakelde versies nog 3.856 exemplaren met een handbak te verkopen, goed voor 2 procent van de totale verkoop.
Ondanks het succes van de handgeschakelde versies is de toekomst van de Supra nog onzeker. In Japan en Europa introduceerde Toyota vorig jaar een ‘Final Edition’, terwijl de productie van de BMW Z4, de technische tweelingbroer van de Supra, binnenkort stopt. Toch wordt er al voorzichtig gesproken over een mogelijke opvolger, de Mk6 Supra. Voor de echte echte liefhebbers van sportauto’s met handbak blijft het dus spannend of Toyota in de toekomst trouw blijft aan het klassieke schakelen. Wij hopen van wel.