Hoe Tesla miljarden verdient aan Europese emissieregels
Strengere Europese emissieregels zetten autofabrikanten onder druk om hun uitstoot te beperken, maar dat biedt Tesla een lucratieve kans. Omdat het merk enkel elektrische auto’s verkoopt, zit Tesla ruim onder de opgelegde CO2-grenzen. Hierdoor kunnen andere fabrikanten, zoals Toyota, Stellantis en Ford, tegen betaling aansluiten bij Tesla’s zogenaamde emissiepool om zo boetes te vermijden.
Volgens de nieuwe regels moeten autofabrikanten in Europa ervoor zorgen dat minstens 20 procent van hun verkochte auto’s elektrisch is. Wie dat niet haalt, riskeert een boete van 105 euro per gram uitstoot boven de limiet. Om die boetes te ontlopen, mogen merken pools vormen met andere fabrikanten die hun doel wél halen. Tesla, met zijn volledige elektrische line-up, is daarbij de ideale partner.
Documenten van de EU tonen aan dat onder meer Toyota, Ford, Mazda, Subaru en zelfs Stellantis interesse hebben om dit jaar samen te werken met Tesla. Dat laatste is opvallend, want Stellantis verkoopt veel elektrische modellen. Toch is hun gemiddelde uitstoot blijkbaar nog te hoog om zonder hulp aan de gestelde normen te voldoen.
Analisten verwachten dat Tesla via deze constructie tot wel 1 miljard euro kan verdienen in 2025. Hoewel dat minder is dan de 1,7 miljard euro die het merk vorig jaar verdiende aan CO2-handel, blijft het toch een lekkere bron van inkomsten. En dat zonder veel te hoeven doen. Autofabrikanten kunnen zich nog tot 5 februari aansluiten bij Tesla’s pool, mits daar nog ruimte voor is.
De strengere uitstootregels zijn een voorbode van de nog grotere uitdaging die vanaf 2035 wacht, wanneer autofabrikanten in Europa volledig moeten overstappen op elektrische aandrijving of voertuigen moeten aanbieden die uitsluitend op synthetische brandstoffen rijden. Tot die tijd blijft de emissiehandel voor Tesla een gemakkelijke manier om extra inkomsten te genereren en voor andere fabrikanten een laatste redmiddel om boetes te ontlopen.