De ultieme hot hatch: Toyota GR Yaris met middenmotor
Op de Tokyo Auto Salon verraste Toyota met een spectaculair prototype: de GR Yaris M Concept. Dit unieke model verschilt radicaal van de reguliere GR Yaris doordat de motor zich niet langer voorin bevindt, maar middenin. Met dit ontwerp lijkt Toyota de grenzen van de klassieke hot hatch opnieuw te verleggen.
De GR Yaris M Concept is voorzien van een 2,0-liter viercilinder turbomotor, speciaal ontwikkeld voor de Japanse Super Taikyu Series. Hoewel Toyota nog geen exacte cijfers heeft vrijgegeven, wordt verwacht dat het vermogen kan oplopen tot wel 600 pk. Dit zou de compacte driedeurs hatchback tot een ware krachtpatser maken, perfect geschikt voor extreme raceomstandigheden. Het ontwerp van de auto volgt het ‘driver-first’ principe: maximale prestaties en wendbaarheid op basis van feedback van coureurs.
Naast de middenmotorversie presenteerde Toyota ook een GR Yaris met Aero Package, met onder meer een instelbare achtervleugel en een opvallende, verticaal geplaatste handremhendel. Dit pakket lijkt meer gericht op toekomstige productie, in tegenstelling tot de GR Yaris M Concept, waarvan productieplannen nog niet bevestigd zijn. Toch blijft de hoop bestaan dat Toyota het voorbeeld van modellen als de Renault Clio V6 volgt en een straatlegale versie op de markt brengt.
Met de GR Yaris M Concept laat Toyota zien dat innovatie en rijplezier nog steeds hand in hand gaan. Of het nu voor de racerij blijft of ooit op de openbare weg verschijnt, één ding is zeker: deze middenmotor-hatchback is smullen geblazen voor autoliefhebbers.