Klanten boos op Tesla: beloftes rondom autonoom rijden keer op keer uitgesteld

Tesla ligt wederom onder vuur vanwege het controversiële beleid rondom het Full Self-Driving pakket, oftewel autonoom rijden. Trouwe Tesla-klanten die duizenden euro’s uit de portemonnee halen en in deze veelbelovende technologie, pompen voelen zich in de steek gelaten nu de beloften over volledig autonoom rijden keer op keer worden uitgesteld. Bovendien blijft Tesla weigeren om het FSD-pakket overdraagbaar te maken bij de aanschaf van een nieuwe auto, wat weer leidt tot toenemende frustraties onder gebruikers.
In 2016 introduceerde Tesla het FSD-pakket met grootse plannen: volledig autonoom rijden zou via software-updates mogelijk worden gemaakt. Klanten betaalden tot wel 15.000 dollar voor de deze futuristische functie, met de belofte dat hun auto in de toekomst zelfs als robo-taxi kon worden ingezet. Inmiddels is duidelijk dat die toekomst nog wel een tijdje op zich laat wachten.
Het probleem wordt nogal vergroot door technologische vooruitgang. Tesla’s nieuwste voertuigen worden uitgerust met Hardware 4 (HW4), terwijl oudere modellen werken met HW3 of oudere systemen die niet geschikt blijken te zijn voor het volledige potentieel van FSD. Klanten met oudere hardware zitten daardoor vast met een product dat niet meer kan voldoen aan de oorspronkelijke beloftes. Een beetje wat je krijgt met een Macbook als die een paar jaar oud is en je wilt de nieuwste software.
Veel Tesla-eigenaren hebben gevraagd om een eenvoudige oplossing: koppel het FSD-pakket aan de gebruiker in plaats van aan de auto. Dit zou betekenen dat zij bij de aanschaf van een nieuwe Tesla hun FSD-functionaliteit kunnen meenemen. Tesla blijft echter vasthouden aan de regel dat het pakket aan de auto gebonden blijft, wat betekent dat klanten opnieuw moeten betalen als ze een nieuw voertuig kopen.
Hoewel Tesla sporadisch een "eenmalige amnestie" aanbiedt waarbij het FSD-pakket wel overgedragen kan worden, lijkt dit vooral bedoeld om de verkoop van nieuwe voertuigen te stimuleren tijdens zwakkere perioden. Dit inconsistente beleid heeft geleid tot ongenoegen onder klanten die het gevoel hebben dat hun investering niets waard is. En dat is op zich terecht.
Tesla’s aanpak raakt niet alleen de portemonnee van klanten, maar ook het vertrouwen in het merk. Voor veel FSD-kopers is het niet zozeer de vertraging in de ontwikkeling van autonoom rijden die het probleem vormt, maar de onwil van Tesla om loyale klanten tegemoet te komen. Zelfs een beperkte compensatie of een flexibel overdrachtsbeleid zou al veel frustratie wegnemen.
Tesla’s starre houding roept hierdoor natuurlijk vragen op over klantvriendelijkheid en lange termijnstrategie. Terwijl concurrenten meer klantgerichte benaderingen omarmen, blijft Tesla risico lopen op reputatieschade. Het is een opvallende keuze voor een merk dat altijd innovatie en vooruitgang heeft gepromoot.