Wegenwacht draait overuren door elektrische auto’s

De ANWB Wegenwacht had vorig jaar een druk jaar met meer dan 1,3 miljoen pechmeldingen, een zeer pittig gemiddelde van 3700 meldingen per dag. Wat vooral opvalt is dat het aantal incidenten met elektrische auto’s nogal is gestegen. Vooral lekke banden en accuproblemen zorgen voor extra werk, wat weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.
Sinds 2015 is het aantal pechmeldingen bij de ANWB best flink toegenomen, van 1,1 miljoen toen tot 1,35 miljoen vorig jaar. Vooral de elektrische auto’s zijn een groeiende factor in deze stijging: het aantal meldingen steeg met ruim 25 procent ten opzichte van 2023, van 51.000 naar 65.000 gevallen. Dit is dan wel deels te verklaren door de toenemende populariteit van de stekkertrekkers, maar ook door specifieke technische uitdagingen.
Waar bij brandstofauto’s accu- en dynamoproblemen vaak de problemen zijn, zitten elektrische voertuigen vooral met snellere slijtage van banden. Dit komt natuurlijk doordat de EV's vrij vlot op kunnen trekken en nogal zwaar zijn. Bovendien monteren fabrikanten vaak zogenaamde eco-banden, die weliswaar de actieradius vergroten, maar dunner en kwetsbaarder zijn.
Een ander probleem bij elektrische auto’s is het ontbreken van een reservewiel, omdat fabrikanten dit gewicht willen besparen. De ANWB kan hier gelukkig lekker op in spelen met innovatieve oplossingen. Zo hebben wegenwachten gewoon universele wielen ontwikkeld waarmee automobilisten naar een garage kunnen rijden. Deze slimme oplossing werd vorig jaar al meer dan 10.000 keer ingezet. Ook beschikt de Wegenwacht over aanhangers die elektrische voertuigen zonder stroom kunnen opladen.
Om de enorme hoeveelheid meldingen beter te managen, heeft de ANWB nieuwe strategieën geïntroduceerd. Ruim 10 procent van de leden maakte gebruik van de optie ‘Ik heb geen haast’, waarmee hulpverleningen efficiënter gepland konden worden. Dit gaf prioriteit aan spoedgevallen en verminderde onnodige kilometers, wat weer bijdraagt aan duurzamer werken.
Ook het eigen wagenpark van de ANWB gaat met de tijd mee: vanaf dit jaar worden alleen nog elektrische voertuigen toegevoegd, waaronder twee elektrische trucks. Spannend.