Alfa Romeo stelt volledige elektrische transitie in VS uit
De ambitieuze plannen van Alfa Romeo om vanaf 2027 volledig elektrisch te gaan in Noord-Amerika worden toch nog even terug gezet in de koelkast. Het Italiaanse premiummerk, onderdeel van Stellantis, kiest nu voor een multi-energy strategie, waarbij dus benzine-, hybride- en elektrische voertuigen in de vloot blijven. Alfa Romeo laat dus duidelijk zien dat ze voor ieder wat wils hebben, en dat is een mooie richting.
Volgens Chris Feuell, sinds eind 2024 verantwoordelijk voor Alfa Romeo in Noord-Amerika, zou het voor dealers niet haalbaar zijn om alleen elektrische voertuigen te verkopen. Met een netwerk van 110 verkooppunten in de VS en dalende verkoopcijfers – een afname van 19 procent in 2024 – zou een volledig elektrische line-up dealers verder onder druk zetten. Tijdens de NADA Show in New Orleans benadrukte Feuell dat een meer diverse strategie noodzakelijk is om het merk levensvatbaar te houden in de regio.
Alfa Romeo zit in de VS al jaren met een dalende verkoop en grote voorraden onverkochte auto's. Om deze te verminderen, zet het merk in op aantrekkelijke aanbiedingen, zoals een leaseactie voor de benzinevariant van de Tonale. Feuell gaf toe dat er werk aan de winkel is: niet alleen moeten verkoopcijfers verbeteren, maar ook de klantervaring en aftersales moeten op de schop. Dealers worden aangespoord meer te focussen op betaalde onderhoudsbeurten in plaats van garantiegevallen.
Ondertussen overweegt Alfa Romeo om de compacte Junior, die momenteel in Europa wordt aangeboden als mild-hybride en volledig elektrische variant, ook in de VS te introduceren. Het model zou onder de Tonale worden gepositioneerd en een breder publiek aanspreken. Aan de andere kant van het spectrum werkt het merk aan een nieuwe supercar, geïnspireerd door de 33 Stradale, die in 2026 op de markt komt. Hoewel deze eerder werd aangekondigd als de laatste supercar met verbrandingsmotor, zou Alfa Romeo die plannen kunnen herzien, gezien de meer flexibele benadering van aandrijflijnen.
Alfa Romeo’s herziening van de EV-plannen in Noord-Amerika roept wel een paar vragen op over de toekomst van soortgelijke doelstellingen in Europa en China. Hoewel het merk oorspronkelijk wereldwijd volledig elektrisch wilde worden tegen 2027, lijkt het erop dat die deadline waarschijnlijk niet helemaal haalbaar is. En dat komt bij meerdere merken steeds meer naar boven drijven.