Hoera! Porsche houdt vast aan de handbak: rijplezier blijft prioriteit
Zoals we allemaal weten wordt de handbak steeds zeldzamer in de autowereld, maar bij Porsche blijft hij voorlopig bestaan. Volgens Andreas Preuninger, hoofd van de GT-afdeling bij Porsche, is de handbak niet alleen een essentieel onderdeel van de rijervaring, maar draagt hij ook bij aan minder uitstoot en brandstofverbruik.
Waar steeds meer sportwagens exclusief met een automaat worden geleverd, biedt de Porsche 911 GT3 nog altijd de keuze tussen de razendsnelle PDK-automaat en een handgeschakelde versnellingsbak. De Carrera S en GTS zijn inmiddels alleen nog met automaat verkrijgbaar, net als de 911 Turbo en GT3 RS. Dat maakt de Carrera T en de GT3 de laatste modellen in de 911-reeks waarin je nog zelf kunt schakelen. Toch wel fijn!
Volgens Preuninger draait het bij de GT3 niet alleen om snelheid, maar vooral om beleving. “Dit is geen auto die je koopt als vervoermiddel, het is puur entertainment. Een handgeschakelde GT3 biedt simpelweg de meeste lol,” aldus de GT-baas. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: in de VS kiest 46 procent van de GT3-kopers voor de handbak, bij de Touring-variant zelfs 75 procent.
Veel fabrikanten laten de handbak varen onder het mom van milieuwinst, maar Preuninger is het daar niet mee eens. Hij wijst erop dat een automaat complexer en zwaarder is, meer interne weerstand heeft en extra systemen nodig heeft voor de koppelingen en hydrauliek. “In de echte wereld verbruikt een handgeschakelde auto minder dan een automaat, en daardoor stoot hij ook minder uit. Dat is een feit,” stelt hij.
Voorlopig blijft de handbak dus gewoon beschikbaar in de GT3, en dat is goed nieuws voor puristen die graag zelf lekker willen roeren. Porsche lijkt in ieder geval vastbesloten om deze keuze te blijven bieden, ondanks de trend naar automatische transmissies. Dankjewel Porsche.