Onvergetelijke verhalen van de legendarische Porsche-groep van de rijkspolitie

Decennialang waren de wit-oranje Porsches van de rijkspolitie een iconische verschijning op de Nederlandse snelwegen. Deze elite-eenheid, bekend als de Porsche-groep van de Algemene Verkeersdienst (AVD), patrouilleerde met de snelste dienstwagens van hun tijd en was berucht onder weggebruikers. Maar achter het stuur van deze indrukwekkende sportwagens schuilen talloze bijzondere verhalen.
Een droomauto als dienstwagen
De Porsche 911 was jarenlang hét werkpaard van de snelwegpolitie. Voor de agenten die de eer hadden om met deze sportwagens te rijden, was het meer dan een baan: het was een statussymbool. De overstap naar conventionele politieauto’s, zoals de Volvo stationwagen, werd door velen dan ook met tegenzin ontvangen. “Als je me een ton geeft, kopen we deze auto samen en beginnen we voor onszelf,” grapte een Porsche-groepslid in de nadagen van de dienstwagens.
Geen gewone werkdag
Werken bij de Porsche-groep betekende lange dagen op de snelweg, vaak ver van huis. Overnachtingen in Van der Valk-motels waren noodzakelijk, al was dat niet altijd een pretje. Een oud-lid vertelde hoe hij nauwelijks kon slapen in een gedeelde kamer, vooral als zijn collega de nacht doorbracht met luid gesnurk.
De dienst bracht ook bizarre situaties met zich mee. Zo kregen agenten in 1980 te maken met een melding van een auto waaruit werd geschoten. Tijdens de achtervolging ontdekten ze dat het niet om een misdrijf ging, maar om een kunstproject. Een kunstenaar en een ambtenaar van de gemeente Breda creëerden een ‘geluidstrillinglijn’ door onderweg om de 500 meter een schot te lossen. De politie beëindigde hun experiment, tot grote woede van de betrokkenen.
Controles en opmerkelijke ontmoetingen
Niet alle verkeerscontroles waren standaardprocedures. Een patrouille op de A2 leverde een opmerkelijk duo op: twee mannen zonder rijbewijs, die op slinkse wijze van bestuurder wisselden om controle te vermijden. Enkele weken later werd een van hen opnieuw aangehouden met een vals Surinaams rijbewijs. Zijn reactie toen hij met een eerdere foto van zichzelf werd geconfronteerd? “Die man heb ik weleens gezien… elke ochtend in de spiegel!”
De Porsche 356B: de eerste snelwegpatrouillewagen
De geschiedenis van de Porsche-groep begon in 1962 met de Porsche 356B 1600 Cabriolet. Deze cabrio’s waren perfect voor snelle interventies en werden ingezet door de net opgerichte Surveillancegroep Autosnelwegen. Van de eerste serie van 40 stuks bestaan er nog slechts drie. Een van deze klassieke Porsches werd in 2004 in oude staat hersteld, inclusief originele rijkspolitie-uitrusting.
Een legendarische erfenis
Van 1962 tot 1994 waren de Porsches van de rijkspolitie een bewonderde, gerespecteerde en soms gevreesde verschijning op de snelwegen. Niet alleen vanwege hun snelheid en uitstraling, maar ook vanwege de uitzonderlijke training die hun bestuurders kregen. Vandaag de dag zijn de verhalen van de Porsche-groep nog steeds een geliefd onderwerp onder autoliefhebbers en oud-politiemensen. De Porsches mogen dan van de weg verdwenen zijn, hun erfenis leeft voort.