Toyota werkt mee aan sneller en efficiënter waterstofnetwerk in Europa
Toyota Motor Europe zet samen met Engie en Hydrogen Refueling Solutions (HRS) een belangrijke stap in de ontwikkeling van waterstofinfrastructuur. De drie bedrijven bundelen hun krachten om een sneller en kostenefficiënter netwerk van waterstoftankstations in Europa uit te rollen. Met innovatieve technologie moet het tanken van zowel waterstofauto’s als vrachtwagens eenvoudiger en sneller worden.
Een van de uitdagingen bij waterstoftankstations is dat lichte en zware voertuigen verschillende tankdrukken vereisen. Waar vrachtwagens baat hebben bij een snelle doorstroming van waterstof, werkt dat niet voor personenauto’s. Toyota introduceert daarom een Twin Mid Flow-technologie, een slimme dubbele nozzle waarmee zowel lichte als zware voertuigen optimaal kunnen worden getankt.
Dankzij deze innovatie kunnen personenauto’s in minder dan vijf minuten hun tank vullen, terwijl een 40-tons vrachtwagen binnen acht minuten een actieradius van 600 kilometer krijgt. Wie twaalf minuten tankt, kan zelfs 900 kilometer rijden.
De samenwerking past binnen de EU-doelstellingen om een robuust netwerk van waterstoftankstations op te bouwen. Volgens de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) moet er tegen 2030 om de 200 kilometer een publiek toegankelijk waterstoftankstation beschikbaar zijn langs het Trans-Europees Transportnetwerk (TEN-T).
De nieuwe waterstoftankstations worden in de praktijk getest binnen het RHeaDHy-project, dat later in 2025 van start gaat. Toyota zal een testtruck leveren om de technologie te bewijzen, terwijl Engie en HRS zich richten op de ontwikkeling van de nieuwe tankstations.
Hoewel waterstof tanken momenteel nog fors duurder is dan elektrisch laden of conventionele brandstoffen, kan een efficiënter netwerk met lagere installatiekosten bijdragen aan een snellere aanname van waterstofmobiliteit.