Cruisecontrol vergroot kans op ongelukken, blijkt uit onderzoek
![Auto Auto](https://images.24cars.nl/artikel-foto/fb8b338e08161ec11fb81406525325f2/auto.jpg)
Moderne auto’s zitten vol met slimme hulpsystemen die de rijervaring comfortabeler en vooral ook veiliger moeten maken. In veel van de gevallen slagen deze systemen daar natuurlijk in, maar een recent onderzoek wijst uit dat cruisecontrol – zowel standaard als adaptief – juist het risico op ongelukken kan vergroten.
Onderzoek naar rijhulpsystemen
Nederlandse onderzoekers analyseerden data uit verschillende landen om te bepalen hoe effectief geautomatiseerde rijhulpsystemen (ADAS) nou echt zijn in het voorkomen van ongelukken. In totaal werden 28 systemen onderzocht, van eenvoudige informatieve functies zoals bandenspanningscontrole tot wat meer complexe actieve veiligheidsvoorzieningen zoals automatische noodremmen en rijbaanassistentie. De systemen werden onderverdeeld in vier categorieën:
Informatieve systemen – weinig controle, lage urgentie
Waarschuwingssystemen – weinig controle, hoge urgentie
Ingrijpende systemen – veel controle, hoge urgentie
Comfortverhogende systemen – veel controle, lage urgentie
Uit de resultaten blijkt dat de eerste drie categorieën een vrij positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Zo verlaagt rijbaanassistentie de kans op een ongeval met 19,1 procent en zorgt een bestuurder-monitoringsysteem voor een daling van 14 procent.
Cruisecontrol maakt rijden onveiliger
Wat vooral opvallend is dat cruisecontrol – zowel standaard als adaptief – juist een verhoogd risico met zich meebrengt. Bij een gewoon standaard cruisecontrol was er sprake van een 12 procent hogere kans op een ongeval, terwijl adaptieve cruisecontrol het risico met 1,8 procent deed stijgen. In bepaalde gevallen werd zelfs een toename van 8 procent gemeten.
De reden hiervoor is volgens de onderzoekers dat cruisecontrol de bestuurder minder alert maakt. Wanneer de auto automatisch snelheid regelt, verslapt de concentratie en neemt de kans op afleiding toe. Adaptieve cruisecontrol, waarbij de auto automatisch accelereert en afremt op basis van wat er gebeurt in het verkeer, kan bovendien een vals gevoel van veiligheid creëren. Niet alle systemen zijn namelijk even goed in het detecteren van stilstaande objecten, waardoor de bestuurder onterecht kan vertrouwen op een ingreep die mogelijk niet plaatsvindt.
Bestuurder blijft verantwoordelijk
Hoewel veel hulpsystemen bewezen effectief zijn in het verbeteren van de verkeersveiligheid, benadrukken de onderzoekers dat technologie geen vervanging is voor oplettend rijgedrag. Uiteindelijk blijft het de verantwoordelijkheid van de bestuurder om alert te blijven en de controle over de auto te behouden, ongeacht welke hulpsystemen aan boord zijn.
Bron: Sciencedirect