BMW bevestigt: M3 blijft trouw aan krachtige zes-in-lijn motor
Hoewel BMW soms kan genieten van wat lichte kritiek op zijn gewaagde designkeuzes, blijft het merk op technisch vlak zeker trouw aan zijn principes. Waar sommige concurrenten downsizen naar kleinere motoren, blijft de M3 keihard vasthouden aan een zes-in-lijn. Dit bevestigde Frank van Meel, de topman van BMW M, in een interview met het Australische Drive. Een viercilinder, zoals de nieuwste AMG C63 gebruikt, is volgens BMW simpelweg niet goed genoeg voor de M3. En daar is iedereen het wel mee eens toch?
De keuze om geen kleinere motor te gebruiken, heeft volgens Van Meel alles te maken met prestaties. Op het circuit moet een M3 niet alleen krachtig zijn, maar ook langdurig topprestaties leveren. Daar schiet een viercilinder simpelweg tekort. “We gaan elektrisch, maar we houden ook onze zes-in-lijn in de volgende generatie,” aldus Van Meel. “Bij downsizing gaat het niet alleen om vermogen, maar ook om continuïteit op het circuit. Dat zou met een viercilinder een grote uitdaging worden.”
Waar de eerste generatie M3 in de jaren ’80 nog wél een viercilinder had, was dat vooral om gewicht te besparen voor de DTM-racerij. De moderne M3 is echter fors zwaarder dan zijn voorganger, waardoor een kleinere motor harder zou moeten werken en minder geschikt zou zijn voor langdurige belasting. Sinds de E36 en E46 is de M3 altijd een zes-in-lijn gebleven, met uitzondering van de E92-generatie, die natuurlijk die heerlijke V8 kreeg.
BMW blijft dus vasthouden aan de krachtige zespitter, mogelijk met milde hybride ondersteuning in de toekomst zoals ze nu gebruiken bij de M5. Ook Audi Sport volgt een vergelijkbare strategie en houdt vast aan een V6 voor de volgende RS5 en mogelijk een geëlektrificeerde V8 voor de RS6. Mercedes-AMG heeft de sprong naar een viercilinder al gemaakt met de C63, maar die keuze lijkt niet helemaal lekker uit te pakken. De vraag naar het model blijft achter, mede door de complexe hybride aandrijflijn. BMW en Audi lijken die fout niet te willen maken.