Aston Martin overweegt trillende carrosserie voor elektrische modellen

Aston Martin werkt aan zijn eerste volledig elektrische model, maar wil daarbij trouw blijven aan de kenmerkende rijbeleving van zijn verbrandingsmotoren. Om het gemis van een krachtige V12 te compenseren, onderzoekt de Britse autofabrikant de mogelijkheid om trillingen in de carrosserie te integreren. Dit moet de sensatie van een klassieke Aston Martin met benzinemotor nabootsen, zonder kunstmatige motorgeluiden of gesimuleerde versnellingen.
Een nieuwe manier om beleving te creëren
Volgens CEO Adrian Hallmark is het fysieke gevoel van een brandstofmotor een essentieel onderdeel van de rijervaring. Tijdens een interview met Auto Express verklaarde hij dat elektrische auto’s vaak iets missen op sensorisch vlak. Zijn inspiratie kwam na een rit in de Mercedes-AMG EQS, waarvan de trillingen op een subtiele manier door het chassis worden doorgegeven. Dit bracht hem op het idee om bij Aston Martin een stap verder te gaan.
Door de telemetrie van een V12-motor in kaart te brengen en de bijbehorende trillingen te simuleren in de carrosseriestructuur, zou een elektrische Aston Martin het gevoel kunnen geven van een echte sportwagen met verbrandingsmotor. Dit zou worden gekoppeld aan de gaskleppositie en andere rijparameters, waardoor de bestuurder de acceleratie en snelheid fysiek ervaart.
Samenwerking met Lucid en toekomstige EV-plannen
Aston Martin werkt samen met het Amerikaanse EV-bedrijf Lucid om geavanceerde batterij- en aandrijftechnologie te ontwikkelen. De eerste volledig elektrische Aston Martin, vermoedelijk een grote SUV, wordt echter pas rond 2030 verwacht. Hallmark benadrukt dat gewichtsbesparing cruciaal blijft voor de dynamiek van de auto’s. Innovaties zoals solid-state accu’s kunnen helpen het rijgevoel te verfijnen en het gewicht te beperken.
Met deze aanpak probeert Aston Martin de charme van zijn iconische sportwagens te behouden, zelfs in een elektrische toekomst. Of deze trillende carrosserie daadwerkelijk in productie zal gaan, moet nog blijken, maar het idee onderstreept hoe de fabrikant zijn EV’s net zo karaktervol wil maken als zijn klassieke modellen.