Kia PV5: nieuwe elektrische bedrijfswagen daagt Volkswagen en Ford uit

Kia betreedt een nieuw segment met de PV5, een elektrische bedrijfswagen die de concurrentie aangaat met de Volkswagen e-Transporter en Ford E-Transit. De Zuid-Koreaanse fabrikant presenteert het model tijdens de Kia EV Day, waar het merk naast de PV5 ook andere nieuwe elektrische modellen onthult.
Een nieuwe stap voor Kia
Met de Kia PV5 zet het merk een belangrijke stap in de wereld van bedrijfswagens. Kia stond tot nu toe vooral bekend om personenauto’s, maar met de PV5 betreedt het merk de markt van middelgrote bedrijfswagens. Dit is niet de eerste bestelwagen van Kia—de jaren ’90 brachten de Pregio, een verouderde Mazda-bus met Kia-badge—maar de PV5 is een compleet nieuw en modern concept.
De Kia PV5 is volledig elektrisch en komt in meerdere varianten. Naast de standaard Cargo-uitvoering voor goederenvervoer, is er ook een Passenger-variant voor personenvervoer. Kia belooft daarnaast nog extra versies, waaronder een chassis-cabine die geschikt is voor specifieke opbouwen.
Slim design en personalisatie
De PV5 is ontworpen met een focus op flexibiliteit. Kia noemt het model een Platform Beyond Vehicle (PBV), wat betekent dat de bedrijfswagen in hoge mate te personaliseren is. Zo kunnen gebruikers softwarematig functies aanpassen en zijn specifieke onderdelen, zoals de hoekdelen van de bumpers, eenvoudig te vervangen. Dit laatste maakt schadeherstel goedkoper en sneller.
Qua design valt vooral de voorkant op. De korte neus is zwart gekleurd, waardoor het lijkt alsof de motorkap doorloopt in de voorruit. De koplampen zijn verticaal geplaatst en lopen deels door in de A-stijl, wat zorgt voor een onderscheidend uiterlijk. Rondom zijn zwarte kunststof panelen aangebracht, zoals te zien is bij andere Kia-modellen zoals de Niro, EV3 en EV9.
Concurrent voor Volkswagen ID. Buzz
Met de PV5 mikt Kia direct op de Volkswagen ID. Buzz, waarvan de personenversie matig verkoopt. De PV5 biedt een alternatief met mogelijk een lagere instapprijs. De ID. Buzz Cargo doet het in Nederland goed, maar kan stevige concurrentie verwachten van de Kia PV5 Cargo.
De Kia PV5 is gebaseerd op hetzelfde platform als de Kia EV3 en krijgt vermoedelijk een elektromotor met 204 pk, in combinatie met accupakketten van 58,3 en 81,4 kWh en 400V-laadtechniek. Een versie met verbrandingsmotor komt er niet.
Verwachtingen en beschikbaarheid
Hoewel Kia nog niet alle details heeft vrijgegeven, staat vast dat de PV5 nog in 2025 bij de dealers verschijnt. De exacte prijs en levertijden blijven voorlopig onbekend. De onthulling van alle specificaties volgt later dit jaar, maar de eerste beelden en informatie wijzen op een serieuze uitdager in de markt van elektrische bedrijfswagens.