Volkswagen ID.Every1: kleine EV voor het volk?

Volkswagen zet een grote elektrische stap in de A-segmentmarkt met de ID.Every1, een compacte en betaalbare EV die in 2027 op de markt komt. Met een verwachte vanafprijs van 20.000 euro, een actieradius van minimaal 250 kilometer en een ruim interieur voor vier personen, belooft deze elektrische stoere hatchback een waardige opvolger van de e-Up te worden. Het model is een kleinere, maar praktische aanvulling op Volkswagen's groeiende ID-familie.
Kleiner dan de ID.2, groter dan de Up
De ID.Every1 vult het gat tussen de voormalige Up en de aankomende ID.2, die een elektrische tegenhanger van de Polo wordt. Met een lengte van 3,88 meter is hij groter dan de Up (3,6 meter), maar korter dan de Polo (4,05 meter). De breedte van 1,82 meter zorgt voor een ruim interieur en een bagageruimte van 305 liter, wat nauwelijks onderdoet voor de Polo (355 liter).
Retrodesign met moderne snufjes
Hoewel de ID.Every1 geen uitgesproken retrodesign heeft zoals de aankomende elektrische Renault Twingo, zijn er duidelijke verwijzingen naar het verleden. De zwarte omlijsting rond de achterruit doet denken aan de oude Volkswagen Up, terwijl de vorm van de C-stijl is geïnspireerd op de oer-Golf. De 19-inch velgen op het conceptmodel lijken wat heftig voor de productieversie, maar dragen bij aan het speelse karakter van de auto.
Actieradius en prestaties
Onder de motorkap heeft de ID.Every1 een elektromotor met 95 pk, die de auto naar een topsnelheid van 130 km/u brengt. Het rijbereik bedraagt minimaal 250 kilometer, al blijft onduidelijk of dit het instapmodel betreft of dat er ook versies met een groter bereik komen. Even ter vergelijking: de e-Up had een WLTP-actieradius van 260 kilometer.
Minimalistisch interieur met slimme details
Het interieur van de ID.Every1 is strak en functioneel. Het stuurwiel heeft fysieke knoppen en achter het stuur bevindt zich een compact digitaal instrumentenpaneel. In het midden van het dashboard prijkt een infotainmentscherm, met daaronder een rij fysieke knoppen voor de klimaatregeling en een groot scrollwiel voor het volume. Voor de bijrijder introduceert Volkswagen een modulair systeem waarmee een tablet of tafeltje kan worden bevestigd. Een leuk detail is de verschuifbare middenconsole, een feature die we kennen van de ID.Buzz.
Volkswagen’s strategie voor betaalbare EV’s
De productieversie van de ID.Every1 wordt samen met de ID.2 onderdeel van de Electric Urban Car Family, een serie betaalbare elektrische stadsauto’s. Beide modellen maken gebruik van een nieuwe voorwielaangedreven variant van het MEB-platform, in tegenstelling tot de huidige achterwielaangedreven ID-modellen.
Concurrentie en kansen
Volkswagen mikt met de ID.Every1 op betaalbare EV’s zoals de Dacia Spring, Leapmotor T03 en de nieuwe Renault Twingo. Of de ID.Every1 echt voor iedereen is, ja dat blijft de vraag. Hoewel 20.000 euro relatief goedkoop is voor een EV, blijft het voor veel consumenten toch wel een flink bedrag. Bovendien is de productie pas in 2027, waardoor concurrenten nog de tijd hebben om hun modellen te verbeteren of te introduceren. Eerlijk is eerlijk, hij ziet er wel leuk uit.