Volvo ES90: de stilste en meest geavanceerde Volvo ooit gebouwd

Volvo presenteert de ES90, de volledig elektrische opvolger van de S90. Dit model combineert een strak Scandinavisch design, indrukwekkende prestaties en een fluisterstil interieur. Met een actieradius tot 700 kilometer en snelladen tot 350 kW, lijkt Volvo vrij goed gepositioneerd om de concurrentie met de BMW i5, Audi A6 e-tron en Mercedes EQE aan te gaan.
Design en afmetingen
De Volvo ES90 oogt als een traditionele sedan, maar heeft een praktische liftback-constructie, net als de Audi A6. De auto is vijf meter lang, twee meter breed en 1,5 meter hoog, met een wielbasis van 3,1 meter. Hierdoor biedt de ES90 veel interieurruimte, vooral voor de passagiers achterin.
Hoewel elektrische sedans door het accupakket vaak wat hoger ogen, heeft Volvo bewust een iets verhoogd ontwerp gekozen. Dit moet klanten aanspreken die een SUV te groot vinden, maar toch graag wat hoger zitten. De ES90 deelt zijn basis met de EX90 SUV, maar heeft een gestroomlijnder silhouet.
Prestaties en actieradius
De ES90 komt in verschillende uitvoeringen:
Single Motor (achterwielaandrijving, 333 pk, 88 kWh accu)Actieradius: 650 km
0-100 km/u: 6,9 sec
Twin Motor (vierwielaandrijving, 449 pk, 102 kWh accu)Actieradius: 700 km
0-100 km/u: 5,5 sec
Twin Motor Performance (vierwielaandrijving, 680 pk, 102 kWh accu)Actieradius: 700 km
0-100 km/u: 4,0 sec
Dankzij de 800-volt architectuur kan de ES90 razendsnel laden. Met een 350 kW snellader is in 10 minuten 300 kilometer bij te laden, wat hem een voorsprong geeft op concurrenten zoals de BMW i5 en de EX90 SUV.
Interieur en technologie
Binnenin biedt Volvo het bekende Scandinavische minimalisme. Het interieur bevat een 9-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,5-inch touchscreen met Google-integratie. Duurzame materialen en lichte kleuren zorgen voor een ruimtelijk gevoel.
Een opvallend detail is de Lidar-scanner op het dak, bedoeld voor toekomstige autonome rijfuncties. Deze technologie is nog niet actief, maar Volvo belooft updates waarmee semi-autonoom rijden in de toekomst mogelijk wordt.
Bagageruimte en praktische details
Met 425 liter bagageruimte is de ES90 niet de ruimste in zijn segment, maar hij beschikt wel over een kleine frunk (22 liter) voor extra opslag. Mogelijk komt Volvo later met een stationwagonversie om het ruimteprobleem op te lossen.
Prijs en beschikbaarheid
De instapversie van de ES90 start bij 70.000 euro, gelijk aan de Audi A6 e-tron. De luxe Ultra-uitvoering met luchtvering, geventileerde stoelen en een panoramadak kost 80.995 euro. De Twin Motor Performance-variant, met 680 pk, is verkrijgbaar vanaf 91.495 euro.
De Volvo ES90 wordt eind 2025 verwacht bij de Nederlandse dealers. Gezien de sterke concurrentie van Mercedes, BMW en Tesla, zal Volvo moeten bewijzen dat de ES90 niet alleen een stille, maar ook een overtuigende keuze is in het premium elektrische segment.