Aston Martin gaat weer normale knopjes in het interieur bouwen
Het kan je als automobilist niet zijn ontgaan. Een aantal jaar geleden waren autofabrikanten volop bezig met het strakker en mooier maken van het interieur door alle functies van de auto in één scherm te plaatsen. Daarnaast scheelt het ook nog eens in productiekosten. Win win zou je zeggen. Toch werkt het in de praktijk wat minder lekker.
Alle opties in een scherm plaatsen. Het scheelt een hoop knopjes in de auto en het zit allemaal netjes op één plaats. Maar het eindeloos scrollen tijdens het rijden kan gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Een simpel knopje voor je stoelverwarming is misschien minder mooi, maar zeker wel veiliger.
Gelukkig hebben ze bij Aston Martin iets moois bedacht, namelijk de 'piss-off factor'. Hier is een groepje designers en engineers voor aangesteld om te testen welk knopje in het interieur moet blijven en welke functie in het scherm kan.
De methode is simpel. De designers en engineers gaan tijdens normale rijsituaties testen wat ze missen als knopje en wat niet. Denk hierbij aan de standaard dingen zoals: ruitenwissers, stoelverwarming, verwarming, volume etc. Met de zogenoemde piss-off factor wordt er dus gekeken hoe geïrriteerd het personeel van Aston Martin raakt door missende functies of bijvoorbeeld het zoeken naar de navigatie. Als het team zich in grote mate ergert, gaat de betreffende functie om in een fysieke knop. Er wordt dus echt gekeken naar praktijksituaties.
Designers hebben niet helemaal de vrijheid met betrekking tot interieur ontwerpen. De Euro NCAP kan een auto als minder bestempelen als belangrijke opties zoals ruitenwissers of richtingaanwijzers in een menu verstopt zitten.
Wij zijn in ieder geval blij dat hier verandering in gaat komen en we straks hopelijk weer lekker op knopjes kunnen drukken.