Mercedes introduceert stuur zonder stuurstang én yoke-stuurwiel in 2026

Vanaf 2026 gooit Mercedes het stuur helemaal om. Het merk komt met een steer-by-wire systeem, zonder mechanische verbinding tussen stuur en wielen. Daar hoort ook een opvallend nieuw ‘yoke’-stuur bij, zoals we eerder zagen bij Tesla.
Elektronisch sturen zonder stang
Mercedes wordt de eerste Duitse autofabrikant die een steer-by-wire systeem in productie neemt. Het principe is eenvoudig: je draait aan het stuur, maar de voorwielen reageren op elektronische signalen, niet via een fysieke stuurstang. Dat biedt voordelen, zoals een variabele stuuroverbrenging en meer bewegingsvrijheid voor het interieurontwerp.
Volgens Mercedes maakt dit parkeren makkelijker, worden stuurbewegingen efficiënter en wordt zelfs de zijwaartse stabiliteit beter. Omdat het systeem trillingen van het wegdek kan wegfilteren, voelt het stuur altijd strak en stil aan. Ook werkt het systeem samen met de achterwielbesturing, die tot tien graden kan meedraaien.
Yoke-stuur als blikvanger
Dankzij de steer-by-wire technologie hoeft de bestuurder zijn armen nooit meer over elkaar te kruisen bij scherpe bochten. Daardoor kan Mercedes overstappen op een yoke-stuurwiel – een platte, racestijl stuurvorm die ook in de Tesla Cybertruck zit. Het voordeel? Meer zicht op het dashboard en meer ruimte voor je benen.
Niet iedereen zal fan zijn van de vorm, maar het past volgens Mercedes perfect bij het futuristische karakter van hun elektrische modellen. Op persfoto’s is een gecamoufleerde EQS te zien, wat erop wijst dat dit model mogelijk als eerste met het systeem wordt uitgerust.
Veiligheid en redundantie
Toch roept steer-by-wire ook vragen op, vooral over veiligheid. Wat gebeurt er als het systeem uitvalt? Mercedes stelt gerust: het systeem is uitgebreid getest over meer dan één miljoen kilometer en is uitgerust met dubbele actuatoren, back-up stroomvoorziening en dataopslag. Mocht alles uitvallen, dan kan de auto nog sturen via de achteras en remingrepen per wiel.