Aston Martin DBX S: krachtiger, lichter en luider – als je betaalt

De Aston Martin DBX707 was al aardig pittig, maar nu komt er een nog heftigere variant: de DBX S. Met 717 pk en een nieuw uitlaatsysteem klinkt deze SUV niet alleen feller, hij sprint ook nét iets sneller naar hoge snelheden. Wil je echter écht profiteren van de gewichtsbesparing? Dan moet je flink in de buidel tasten.
Meer vermogen, zelfde sprinttijd
Onder de kap ligt nog altijd de bekende vierliter V8 met dubbele turbo’s, maar dankzij upgrades uit de Valhalla levert hij nu 717 pk. De sprint naar honderd kilometer per uur blijft met 3,1 seconden gelijk aan de DBX707, maar het verschil zit in de hogere snelheden: de DBX S is enkele tienden sneller naar tweehonderd. De topsnelheid blijft op 310 kilometer per uur steken – net één kilometer per uur minder dan een Lamborghini Urus SE.
Strakker schakelen, sportiever sturen
De negentraps automaat is opnieuw gekalibreerd, met snellere en hardere schakelmomenten in Sport en Sport+. Ook de stuurinrichting reageert directer, met een snellere overbrenging. De vierwielaandrijving kan zoals bij de DBX707 tot volledig achterwielaangedreven worden bij ideale omstandigheden.
Verticale uitlaat en kilo’s besparen
Visueel valt vooral de nieuwe uitlaat op: per zijde zijn er nu twee verticale eindpijpen, in Lexus IS F-stijl. Ook de voor- en achterzijde zijn aangepakt, met een agressiever front en een nieuwe diffuser. De grootste winst zit echter in het gewicht – als je tenminste de juiste vinkjes zet. Magnesium 23-inch wielen, een koolstofvezel dak en andere lichte onderdelen zorgen voor meer dan 45 kilogram gewichtsverlies. De kale versie van de DBX S weegt nog altijd 2.198 kilogram, maar dat is iets minder dan voorheen.
Opties met een prijskaartje
Al die lichte onderdelen zijn echter niet standaard. Wie het maximale uit zijn DBX S wil halen, moet apart betalen voor de koolstofvezel grille, dak en velgen. Aston Martin heeft nog geen prijzen bekendgemaakt, maar reken gerust op een totaalprijs boven de 300.000 dollar. Ter vergelijking: de huidige DBX707 begint al bij circa 260.000 dollar.
De eerste leveringen van de DBX S starten in het najaar van 2025, meldt Aston Martin in een persbericht. Of klanten écht warm lopen voor de optionele afslankkuur, moet nog blijken.