Toyota houdt vast aan benzine: sportauto’s blijven brullen

Terwijl de wereld steeds sneller overstapt op elektrisch rijden, houdt Toyota gelukkig vast aan een ouderwetse passie: benzine, herrie en rijplezier. Volgens topman Akio Toyoda is een sportauto simpelweg niet spannend zonder de geur van benzine en het geluid van een brullende motor. Hoewel Toyota elektrische plannen heeft, blijven verbrandingsmotoren voorlopig het hart van hun sportieve modellen.
Akio Toyoda: meesterbestuurder met een duidelijke voorkeur
Akio Toyoda, voormalig president en nu voorzitter van Toyota, is geen doorsnee bestuursvoorzitter. Onder de bijnaam Morizo rijdt hij zelf endurance-races, zoals op de Nürburgring. In een interview met Automotive News zei Toyoda: “Voor mij als meesterbestuurder is een sportauto iets met de geur van benzine en een lawaaierige motor.” Hij erkent dat er binnen Toyota gewerkt wordt aan een leuke elektrische sportauto, maar zelf blijft hij liever trouw aan de verbrandingsmotor.
Elektrische sportauto’s? Nog niet overtuigend
Hoewel Toyota in 2022 de FT-Se elektrische sportconcept presenteerde, duurt het nog zeker tot na 2026 voordat een productieversie op de markt komt. Projectmanager Hideaki Iida en hoofdingenieur Fumihiko Hazama werken aan een coupé met vierwielaandrijving, twee elektromotoren en een sprinttijd van nul naar 100 kilometer per uur in drie seconden. Toch stelt Toyoda dat elektrische auto’s nu nog niet geschikt zijn voor endurance-races, omdat batterijen op circuits vaak maar een uur meegaan.
Benzine blijft voorlopig koning
Toyota heeft al duidelijk gemaakt dat de Supra blijft bestaan en hint zelfs naar de terugkeer van iconen als de Celica en MR2. Ook gonst het in Japan van de geruchten over een nieuwe generatie van de 86. Ondertussen werkt Lexus aan een sportieve GT3-afgeleide voor de weg. Volgens Sean Hanley, vicepresident bij Toyota Australië, hoeven autoliefhebbers zich geen zorgen te maken: “Verbrandingsmotoren en handgeschakelde transmissies blijven nog heel, heel lang bestaan.”