Ford krijgt flinke klap door Trumps heffingen, schrapt jaarverwachting

Ford Motor Company verwacht dit jaar een financiële tegenvaller van ongeveer 1,5 miljard dollar door de importheffingen van president Donald Trump. Het bedrijf trekt daarom zijn financiële prognoses voor 2025 voorlopig in. Ondanks dat een deel van de schade kan worden opgevangen, blijft de impact groot.
Heffingen drukken winst en omzet
Ford maakte maandag bekend dat de aangepaste winst vóór rente en belastingen in het eerste kwartaal van 2025 is gedaald naar 1 miljard dollar, fors minder dan de 2,8 miljard dollar een jaar eerder. Ook de omzet daalde met vijf procent naar 40,7 miljard dollar, terwijl het nettoresultaat kelderde van 1,3 miljard dollar naar 471 miljoen dollar. Toch verraste Ford positief: analisten hadden gerekend op een omzet van 38 miljard dollar en stabiele winst per aandeel.
Compensatie en verlichting bieden enig soelaas
Volgens financieel directeur Sherry House bedraagt de totale impact van de importheffingen zo’n 2,5 miljard dollar. Ford denkt daarvan ongeveer 1 miljard dollar te kunnen opvangen door verschillende maatregelen. De recente verlichting van president Trump, waarbij bepaalde importen zijn vrijgesteld van extra heffingen, voorkomt dubbele belasting en geeft autofabrikanten als Ford wat ademruimte.
Amerikaanse productie als troef
CEO Jim Farley benadrukte dat Ford profiteert van zijn relatief grote productiecapaciteit in de Verenigde Staten. “Automakers met de grootste Amerikaanse voetafdruk hebben een groot voordeel, en dat geldt zeker voor Ford,” aldus Farley. Toch waarschuwde hij voor aanhoudende onzekerheid: “Het is te vroeg om de marktverstoringen door de heffingen goed in te schatten, vooral met het risico op verstoringen in de toeleveringsketen.
Zeldzame materialen als risicofactor
Operationeel directeur Kumar Galhotra wees specifiek op de import van zeldzame aardmetalen uit China. “Het zou maar een paar onderdelen vergen om onze productie flink te verstoren,” zei hij. De afhankelijkheid van deze materialen geldt niet alleen voor Ford, maar voor de hele industrie.
Heffingen raken hele sector
Ford is niet de enige fabrikant die de gevolgen voelt. Ook Mercedes-Benz en Stellantis hebben hun financiële verwachtingen naar beneden bijgesteld. General Motors waarschuwde vorige week zelfs voor een potentiële impact van vijf miljard dollar in 2025.
Doel van Trumps beleid: productie naar de VS
President Trump wil met de invoering van nieuwe heffingen de productie van auto’s en onderdelen terughalen naar de Verenigde Staten. Onlangs ondertekende hij besluiten om sommige invoerrechten tijdelijk te versoepelen, zodat autofabrikanten de tijd krijgen hun productie aan te passen. Toch waarschuwen experts dat de heffingen op termijn kunnen leiden tot hogere prijzen, lagere verkopen en een minder competitieve Amerikaanse auto-industrie.