Europese accudroom in gevaar: Novo Energy ontslaat massaal personeel

De Europese accudroom krijgt opnieuw een klap. Novo Energy, de batterijdochter van Volvo, schrapt de helft van zijn personeel. De maatregel volgt op het faillissement van technologiepartner Northvolt, en zet vraagtekens bij de toekomst van batterijproductie in Zweden.
Personeelsreductie na evaluatie
Novo Energy heeft aangekondigd dat het zijn personeelsbestand met ongeveer vijftig procent gaat inkrimpen. De aankondiging volgt op wat het bedrijf zelf een “uitgebreide evaluatie” noemt van zijn activiteiten. Al in januari was er sprake van een eerste bezuinigingsronde waarbij dertig procent van het personeel moest vertrekken. Nu komt daar dus een tweede, forsere ontslagronde bovenop.
Volgens CEO Adrian Clarke zijn de huidige economische omstandigheden en het wegvallen van technologiepartner Northvolt onoverkomelijke obstakels: “Ondanks onze inspanningen is het niet mogelijk om onze operaties op de huidige schaal voort te zetten,” aldus Clarke in een persbericht. De reorganisatie moet zorgen voor kostenbesparing en toekomstbestendigheid.
Gebroken batterijalliantie
Northvolt, opgericht in 2015, werd lange tijd gezien als dé hoop voor Europese accuproductie. Het bedrijf haalde miljarden op van overheden en private investeerders, waaronder Volvo. Toch ging het in maart 2025 failliet. Volvo nam sindsdien het volledige eigendom van Novo Energy over, naar verluidt voor slechts een symbolisch bedrag (bron: Reuters).
De fabriek in aanbouw bij Göteborg – het vlaggenschipproject van Novo Energy – is daardoor in zwaar weer terechtgekomen. Hoewel het gebouw bijna af is, is er geen concrete nieuwe technologiepartner gevonden die de rol van Northvolt kan overnemen. Volgens Novo Energy worden de plannen voor de batterijproductie in de regio niet opgegeven, maar blijft het voorlopig bij “beperkte activiteiten” tijdens de afronding van de eerste bouwfase.
Toekomst onzeker ondanks EU-geld
De Europese Unie presenteerde onlangs nieuwe plannen om de auto-industrie en batterijproductie te ondersteunen, met een geplande investering van 1,8 miljard euro. Dat bedrag lijkt echter bescheiden als men bedenkt hoeveel er al in Northvolt is geïnvesteerd.
Volgens energie-experts komt de Europese steun mogelijk te laat. Zonder stabiele technologiepartner én met grote afhankelijkheid van Chinese belangen (Volvo is eigendom van het Chinese Geely), is de kans aanwezig dat ook Novo Energy de productie nooit volledig opgestart krijgt.
Toch geeft Clarke de moed niet op. “Batterijen produceren in de regio Göteborg, met een nieuwe partner, blijft ons langetermijndoel,” besluit hij.