Jesko Absolut verbreekt record en is snelste benzineauto ooit op de kwartmijl

De Koenigsegg Jesko Absolut blijft verbazen. De hypercar uit Zweden heeft opnieuw een snelheidsrecord aan zijn lijst toegevoegd, ditmaal op de halve mijl. Met een topsnelheid van 359,83 kilometer per uur is het nu de snelste productieauto ooit op die afstand.
Nieuw record op de halve mijl
Koenigsegg deelde de indrukwekkende prestatie op Instagram. Op de eigen testbaan in het Zweedse Ängelholm behaalde de Jesko Absolut een topsnelheid van 359,83 kilometer per uur binnen een halve mijl. De run duurde slechts 13,27 seconden, waarmee de auto qua tijd nét achter de Rimac Nevera eindigde, maar deze wel overtrof in eindsnelheid. Een nieuwe mijlpaal voor benzine-aangedreven hypercars.
View this post on Instagram
Sneller dan de Demon op de kwartmijl
Ook over de kwartmijl levert de Jesko indrukwekkende cijfers. In 8,88 seconden legt hij de afstand af, waarmee hij de Dodge Challenger SRT Demon 170 verslaat en zich de snelste benzineauto op dat vlak mag noemen. Elektrische modellen zoals de Nevera en de Pininfarina Battista blijven echter sneller in de sprint, maar verliezen het op emotie, geluid en beleving.
1600 pk zonder hybride hulp
De krachtbron van de Jesko Absolut is een 5,0-liter V8 met dubbele turbo’s, goed voor 1600 pk. De motor is gekoppeld aan een revolutionaire negentraps 'light speed transmission' en stuurt het vermogen volledig naar de achterwielen. Ondanks het ontbreken van vierwielaandrijving of elektrische ondersteuning sprint de auto in 2,79 seconden naar honderd kilometer per uur. Dit is mede te danken aan geavanceerde launch control en aerodynamische verfijning.
Op jacht naar het absolute snelheidsrecord
Koenigsegg-ceo Christian von Koenigsegg heeft meer ambities. Volgens hem is de Jesko Absolut in staat om een topsnelheid van 330 mijl per uur te bereiken, oftewel ruim 531 kilometer per uur. Een geschikte locatie voor zo’n poging is echter nog niet gevonden. De Ehra-Lessien-testbaan van Volkswagen, waar Bugatti het huidige record reed, is waarschijnlijk geen optie: Volkswagen laat concurrenten liever niet toe op hun terrein.