Koenigsegg laat driecilindermotor vallen voor krachtigere V8
Koenigsegg verraste de wereld met de aankondiging van een driecilindermotor voor de Gemera, een hypercar die bekendstaat om zijn krachtige V8. Nu blijkt dat de interesse in de driecilinder zo laag was dat Koenigsegg besloot om deze optie te schrappen en zich volledig te richten op de V8.
In 2020 introduceerde Koenigsegg de Gemera, een vierzits hybride hypercar die oorspronkelijk werd gepresenteerd met een innovatieve driecilindermotor genaamd de ‘Tiny Friendly Giant’. Deze motor leverde indrukwekkende prestaties met 600 pk, ondersteund door drie elektromotoren voor een totaal vermogen van 1.700 pk en 2.581 Nm koppel. Ondanks deze technische hoogstandjes verkozen bijna alle klanten de krachtigere V8-optie.
CEO Christian von Koenigsegg bevestigde onlangs in een interview aan Top Gear Magazine dat de driecilindermotor voorlopig van tafel is. Klanten die aanvankelijk voor de driecilinder kozen, werden overgehaald om voor de twin-turbo 5.0-liter V8 te gaan. Deze motor, in combinatie met drie elektromotoren, levert een verbluffend vermogen van 2.300 pk en 2.028 Nm koppel bij gebruik van E85-brandstof. Dit maakt de Gemera nog sneller, met een 0-100 km/u tijd van 1,9 seconden en een topsnelheid van 400 km/u.
De productie van de Gemera met V8 begint later dit jaar, met de eerste leveringen gepland voor 2025. Er zullen slechts 300 exemplaren worden gebouwd. Christian von Koenigsegg sloot niet uit dat de driecilindermotor in de toekomst weer kan opduiken, mogelijk in een aangepaste versie van de Gemera, maar voorlopig is de V8 de enige optie.