De toekomst van Porsche: de nieuwe Taycan
Met de introductie van de nieuwe Porsche Taycan luidt autofabricant Porsche een nieuw tijdperk in. De volledig elektrische Taycan werd vier jaar geleden door Porsche geïntroduceerd en bleek al snel een slaand succes. Met dit succes in het achterhoofd presenteert Porsche nu een nieuwe Taycan. Het nieuwe model onderscheidt zich op technisch en optisch vlak van het oude model en deze veranderingen stellen niet teleur.
Looks
Op optisch vlak is de nieuwe Taycan genoeg veranderd om het meer dan een facelift te noemen. Nieuwe bumpers, luchtinlaten en HD-Matrix LED koplampen geven de nieuwe Taycan een verfrissende en sportieve uitsraling. Deze veranderingen betekenen niet dat het karakter van de Taycan volledig over de boeg is gegooid. Het kenmerkende traanvormige uiterlijk van het model is nog duidelijk terug te herkennen.
Performance
De nieuwe Taycan Turbo S trekt op van 0 naar 100 km/u in een verbluffende 2.4 seconden. Deze snelheden worden bereikt op een elektromotor die eigenhandig 952 pk produceert. De oude Taycan Turbo S produceerde (slechts) 761 pk. De nieuwe Taycan gaat er dus niet enkel op visueel maar ook op technisch gebied op vooruit.
De EV markt en Porsche
Met de nieuwe Taycan laat Porsche zien mee te willen gaan in de wereldwijde opmars van de EV. De oude Taycan bleek een slaand verkoop succes, dit is deels te wijten aan de steeds groter wordende EV-markt. Deze markt groeide met een marktaandeel van 4 procent in 2020 naar 14 procent in 2022. De nieuwe Taycan kan worden gezien als onderdeel van Porsches toekomstvisie. Met deze sportieve EV willen zij hun stempel drukken op het sportieve segment van de EV-markt.