Lexus groeit in Europa met bijna 50% in 2024
De Europese divisie van Toyota heeft haar verkoopcijfers voor het eerste kwartaal bekendgemaakt, de resultaten vallen voor Toyota niet tegen. Terwijl de Japanse autofabrikant een groei van meer dan 20 procent kan noteren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is het vooral het dochtermerk Lexus dat het goed doet.
Als het enige overgebleven Japanse premiummerk op het Europese toneel is het niet gemakkelijk voor Lexus. Terwijl Nissan's Infiniti al een paar jaar geleden verdwenen is uit Europa en Honda's luxemerk Acura hier nooit zijn intrede heeft gedaan, blijft Lexus standhouden. Maar dit keer zou het wel eens echt kunnen gaan gebeuren voor het chiquere broertje van Toyota.
Toyota Motor Europe heeft de verkoopcijfers voor het eerste kwartaal van 2024 gepubliceerd, en Lexus trekt daarbij vooral de aandacht. Met in totaal 19.160 verkochte auto's is dit een opmerkelijke prestatie. Hoewel dit aantal nog lang niet in de buurt komt van bijvoorbeeld de 160.000 stuks van Mercedes, betekent het een indrukwekkende stijging van 48 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023. En dat terwijl het meest toegankelijke model van Lexus nog moet worden gepresenteerd.
Op dit moment is de bestverkopende Lexus nog de NX, met 7.186 verkochte exemplaren in heel Europa, gevolgd door de RX met 3.684 stuks en de UX met 3.520 stuks. Het feit dat SUV's een dominante rol spelen in deze top 3 onderstreept de groeiende populariteit van dit type voertuig bij Lexus. Dit is natuurlijk goed nieuws voor de nieuwe LBX, een compacte crossover die onlangs in productie is gegaan. Hoewel deze nog geen prominente rol speelt in de verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal, wordt verwacht dat de LBX, vanwege zijn lagere prijs en populair formaat, een nieuwe bestseller zal worden voor Lexus.