Nieuwe motor Ford kan concurrentie aangaan met elektrisch
Terwijl de automarkt zich steeds meer richt op elektrische voertuigen, gaat Ford tegen de stroom in met een opmerkelijke aangekondigde innovatie voor verbrandingsmotoren. Het Amerikaanse automerk heeft een systeem ontwikkeld dat de regels van het traditionele motorontwerp herschrijft en de klassieke verbrandingsmotor mogelijk opnieuw definieert. Met een positief effect op zowel de prestatie van de auto als de ecologische impact van de motor.
Ford heeft onlangs een nieuw systeem voor verbrandingsmotoren gepatenteerd dat brandstofdampen verbrandt in een speciale voorkamer, wat de uitstoot moet verminderen en het verbrandingsproces moet verbeteren.
Het systeem maakt gebruik van Positive Crankcase Ventilation (PCV) om blow-by gassen en brandstofdampen te beheren. In plaats van een koolstoffilter te gebruiken, worden de dampen in een kleine tank opgevangen en naar de voorkamer geleid.
De efficiëntere verbranding zou zo moeten leiden tot minder koolstofafzetting op de inlaat- en uitlaatkleppen, waardoor de levensduur van de mechanische onderdelen wordt verlengd. Ook worden onderhoudskosten zo verlaagd.
Voorkamerverbrandingssystemen zijn niet nieuw, maar Ford's aanpak omvat ook de verbranding van blow-by gassen en brandstofdampen, wat uniek is.
Het is nog onduidelijk of en waneer Ford dit systeem daadwerkelijk in productievoertuigen zal implementeren. De technologie staat nog in de kinderschoenen. Veel autofabrikantenpatenten leiden niet altijd tot commerciële toepassingen. Het patent is echter een serieuze aanwijzing dat Ford ook zijn verbrandingsmotoren verder aan het ontwikkelen is.