We gaan terug naar 130 km/u: dit is het kostenplaatje
In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat de formerende partijen voornemens zijn de maximumsnelheid te verhogen naar 130 km/u. Voor autorijdend Nederland klinkt dit als muziek in de oren. Wat gaat deze verandering in de praktijk eigenlijk kosten?
In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat we binnenkort overdag weer 130 km/u mogen rijden op de Nederlandse snelwegen. Dit betekent dat Rijkswaterstaat voor de derde keer in iets meer dan een decennium de verkeersborden langs de snelwegen zal moeten vervangen. Deze vervanging brengt aanzienlijke kosten met zich mee.
Toen de maximumsnelheid in 2011 werd verhoogd naar 130 km/u, werd er 13 miljoen euro uitgegeven aan onderzoek, ruim 20 miljoen euro aan het verbeteren van de veiligheid op de wegen en 8 miljoen euro aan verkeersborden en hectometerpaaltjes. In 2020 ging de maximumsnelheid omlaag naar 100 km/u, dit kostte 19 miljoen euro hoewel de schatting aanvankelijk op 8 miljoen euro lag. Als de plannen die staan opgenomen in het hoofdlijnenakkoord doorgang zullen vinden zullen de kosten waarschijnlijk weer oplopen tot tientallen miljoenen.
RTV Drenthe onderzocht waar alle 130 km/u-borden gebleven zijn. Volgens Rijkswaterstaat zijn deze borden in opslag gezet. Dit is goed nieuws voor het kostenplaatje omdat de borden dan opnieuw langs de snelweg kunnen worden geplaatst. Het is wel nog maar de vraag of al deze borden nog beschikbaar en bruikbaar zijn gezien mogelijke schade en slijtage.
Een woordvoerder van Bureau Woordvoering Kabinetsformatie laat aan TopGear Nederland weten dat het nog niet bekend is wanneer de nieuwe maximumsnelheid zal ingaan. Ook in de begroting is hierover nog niets opgenomen. Voor details over de locaties waar we straks sneller mogen rijden, moeten we nog even geduld hebben.