BYD introduceert hybride met grote actieradius en scherpe prijs
Met een baanbrekende actieradius en een aantrekkelijke prijs zet BYD een nieuwe standaard in de autowereld. De Chinese autofabrikant presenteert modellen die maar liefst 2.100 kilometer kunnen rijden zonder te hoeven opladen of tanken.
De BYD Seal-U maakt gebruik van een nieuwe hybride technologie. Deze technologie debuteert in twee sedans: de Qin L en de Seal 06, beide bestemd voor de Chinese markt. De plug-in hybride aandrijflijn van deze auto's belooft een gemiddeld verbruik van slechts 2,9 liter per 100 kilometer, dit komt neer op een indrukwekkende efficiëntie van 1 op 34.
Volgens BYD kunnen PHEV-klanten met deze modellen aanzienlijk besparen op tank- en laadkosten. Het merk verwacht dat klanten ongeveer 1.200 euro per jaar kunnen besparen vergeleken met eigenaren van vergelijkbare benzineauto’s.
Naast de lage kosten en het hoge rendement, belooft BYD ook een aanzienlijke actieradius. Met een volle batterij en tank kunnen de nieuwe hybrides tot wel 2000 kilometer afleggen, wat genoeg is om bijvoorbeeld van Amsterdam naar Valencia te rijden zonder tussentijds te hoeven tanken of laden.
De prijs voor deze modellen blijft onder de 100.000 yuan, wat omgerekend ongeveer 13.000 euro is. Hoewel de exacte details over het vermogen en de batterijcapaciteit nog onbekend zijn, kan deze scherpe prijs in combinatie met de grote actieradius een serieuze bedreiging vormen voor andere merken, mocht BYD besluiten deze modellen ook in Europa te introduceren.
BYD heeft al succes op de markt voor elektrische auto's. Dit blijkt uit de verkoop van de BYD Dolphin in Nederland, die een actieradius van 340 kilometer heeft en 29.990 euro kost. Met de introductie van deze nieuwe hybride modellen lijkt BYD vastbesloten om zijn positie wereldwijd te gaan vergroten.