Krachtigste productie Porsche ooit: Taycan Turbo GT met 1108pk
Met de lancering van de Taycan Turbo GT en de speciaal voor het circuit ontworpen Taycan Turbo GT met Weissach-pakket (zonder achterbank), zet Porsche een nieuwe standaard in de wereld van elektrische sportauto's. Deze topmodellen, die meer dan 1100 pk leveren, sprinten in minder dan 2,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Met de productie van elektrische semi circuitauto's met deze prestaties zet Porsche absoluut een nieuwe benchmark.
De sportwagenproducent uit Zuffenhausen breidt zijn elektrische voertuiglijn uit met de introductie van twee nieuwe modellen: de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT uitgerust met het Weissach-pakket. Vernoemd naar de Duitste plaats Weissach waar Porsche sinds 1971 haar ontwikkelingscentrum en eigen circuit heeft.
De Taycan Turbo GT en Turbo GT Weissach zijn de krachtigste en snelste elektrische sportwagens die Porsche ooit in serie heeft geproduceerd, met een piekvermogen van meer dan 1100 pk. Beide auto's leveren standaard 580 kW (789 PK), dat met Launch Control tijdelijk kan worden verhoogd tot 760 kW (1034 PK) en voor korte duur zelfs tot 815 kW (1108 PK).
De Taycan Turbo GT accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 2,3 seconden, en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket doet dit zelfs in 2,2 seconden, waardoor ze één van twee tienden van een seconde sneller is dan de Taycan Turbo S. De acceleratie van 0 naar 200 km/u is aanzienlijk sneller met 6,6 seconden voor de Turbo GT en 6,4 seconden voor de versie met Weissach-pakket.
De auto's gebruiken pulsomvormers met een maximale capaciteit van 900 ampère voor meer vermogen en koppel, en hebben een actieradius van maximaal 555 kilometer (WLTP). Door het gebruik van lichtgewicht materialen en carbon onderdelen is het gewicht 75 kg lager vergeleken met de Taycan Turbo S. De Taycan Turbo GT-modellen zijn ook voorzien van een speciaal ontworpen voorspoiler en een adaptieve spoiler met een Gurney flap .
De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket is specifiek ontworpen voor het circuit, met een lichtgewicht constructie, waardoor deze versie ongeveer 70 kg lichter is dan de versie zonder het pakket. Het ontbreken van de achterbank is zeer uniek voor een 4-deurs productie auto. Deze auto's zijn recordhouders, met indrukwekkende rondetijden op Laguna Seca en de Nürburgring-Nordschleife.
Beide modellen zullen vanaf dit voorjaar beschikbaar zijn bij de Nederlandse Porsche dealers met een consumentenadviesprijs vanaf € 249.900.