Auto's groter: komt er een auto-obesitasbelasting?
Wat moet er met parkeervakken gebeuren in met name grote steden nu auto's steeds groter worden? En er steeds vaker auto's noodgedwongen half op de stoep moeten parkeren, omdat ze niet in het parkeervak passen? In steden als Amsterdam wordt er nu geopperd voor een auto-obesitasbelasting.
Sinds 1980 zijn benzineauto's gemiddeld 197 kilo zwaarder en 14 centimeter breder geworden, meldt NOS. Volgens branchevereniging Bovag is dit vooral door strengere veiligheidseisen. Het toegenomen gewicht en de grootte van auto's is verder het gevolg van nieuwe systemen die auto's schoner, veiliger en comfortabeler maken. Elektrische auto's zijn bovendien naar verhouding aanzienlijk zwaarder door hun accu's.
Ook groeit de populariteit van grote luxe voertuigen, zoals SUV's. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) heeft zijn zorgen geuit over deze trend. Wereldwijd bestaat nu meer dan de helft van de autoverkoop uit SUV's, met groei in onder andere de VS, India en Europa.
Beeld: NOS
De groeiende omvang van auto's stelt gemeenten voor een dilemma: moeten parkeerplaatsen worden aangepast? Traditionele parkeerplekken van 2 bij 4,8 meter zijn vaak niet meer toereikend. Er wordt bij nieuwe plekken al gerekend met afmetingen tot 2,5 bij 6 meter.
Het vergroten van parkeerplaatsen kan echter een aanzuigende werking hebben, wat resulteert in nog meer grote auto's. Bovendien is er in met name steden als Amsterdam helemaal geen ruimte om grotere vakken te maken en wil men daar autogebruik juist ontmoedigen.
De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst van Mobiliteit geeft tegenover de NOS aan dat de gemeente onderzoekt of een 'auto-obesitasbelasting' mogelijk is. Binnen die regeling zouden grotere auto's meer belasting moeten betalen. Het zou parkeren in de drukke stad minder aantrekkelijk maken voor grote voertuigen.
Steden als Parijs zijn hier al mee bezig. Zo zei de locoburgemeester Christophe Najdovski van Parijs over SUV's in The Guardian: "Er zijn hier geen modderpaden of bergwegen, een SUV is volkomen nutteloos in de stad. Erger nog, ze zijn gevaarlijk, omslachtig en verbruiken te veel hulpbronnen om te produceren."
Het Franse Lyon en de Duitse stad Tübingen kondigden eerder ook al aan dat de parkeertarieven voor grote auto’s flink hoger worden. Brussel onderzoekt de mogelijkheden ook.
Overigens zijn er ook tegenstanders van het beleid te vinden, zoals Pierre Chasseray, woordvoerder van de Franse bestuurdersbelangenorganisatie 40 millions d’Automobilistes. Hij verdedigt de toename van SUV's door te stellen dat het gezinsvoertuigen zijn die worden gebruikt voor weekendtrips of vakanties. En vindt de verhoogde parkeertarieven voor SUV's in steden als Parijs maar niks.
"Het zijn gezinsvoertuigen... die worden gebruikt voor weekendjes weg of op vakantie. We komen met dit soort maatregelen tegemoet aan een kleine minderheid [..] die heeft besloten de SUV het symbool van de strijd tegen vervuiling te maken."
Hoewel steden als Parijs en Lyon al soortgelijke maatregelen hebben ingevoerd, is het maar de vraag of dit in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook zal lukken. En of dit vervolgens ook echt tot minder grote auto's op straat en in parkeervakken gaat leiden.