Doek valt voor Nissan GT-R, einde van Godzilla
Na een indrukwekkende run van 17 jaar komt er een einde aan de productie van de Nissan GT-R. Voor een supersportwagen is dit een uitzonderlijk lange levensduur. Nissan markeert dit afscheid met twee speciale edities, de T-Spec Takumi Edition en de Skyline Edition.
Nissan neemt in Noord-Amerika afscheid met speciale edities. De belangrijkste markten voor de GT-R zijn de Verenigde Staten en Japan. In Europa, en vooral in Nederland, is de GT-R door de stijgende prijzen en BPM helaas al langer uit de prijslijsten verdwenen. De nieuwprijs met opties kon richting de twee ton gaan, waardoor de auto hier minder populair was. Nu sluit Nissan de GT-R R35 generatie af met de twee meest iconische kleuren, namelijk Bayside Blue, die te verkrijgen was op de R34 GT-R, en Midnight Purple, die voor het eerst geïntroduceerd werd op de R33 GT-R en later ook (vernieuwd) op de R34 GT-R.
De T-Spec Takumi Edition is herkenbaar aan de iconische Midnight Purple kleur en een Mori Green interieur. De auto heeft gesmede 20 inch RAYS velgen, verbrede wielkasten, en Nismo’s Vehicle Dynamic Control voor verbeterde prestaties. Het VIN-nummer wordt weergegeven op een gouden plaat.
De Skyline Edition komt in de kleur Bayside Blue met een Sora Blue interieur. Deze uitvoering doet denken aan de nostalgische Nissan Skyline GT-R. Beide edities behouden de bekende 550 pk uit de twin-turbo V6.
De productie van de Nissan GT-R stopt in oktober 2024 voor de Noord-Amerikaanse markt. De T-Spec Takumi Edition kost 151.090 dollar en de Skyline Edition 131.090 dollar. Beide edities worden in een beperkte oplage van 200 stuks gemaakt en zijn exclusief voor Noord-Amerika.
Met het einde van de productie zijn de eerste GT-R’s nu youngtimers. Voor liefhebbers betekent dit dat de auto’s als occasion verkrijgbaar zijn. Dit markeert het definitieve einde van een iconische supersportwagen.