Het lijkt onwaarschijnlijk dat we weer 130 km/u gaan rijden in Nederland
De belofte dat we weer 130 km/u gaan rijden op Nederlandse snelwegen lijkt steeds onwaarschijnlijker. Complexe milieu- en veiligheidskwesties vormen grote obstakels voor de graag geziene snelheidsverhoging.
Het was een van de verkiezingsbeloftes waar veel rechtse kiezers blij van werden: weer 130 kilometer per uur rijden op de snelweg. Echter is het waarmaken van deze belofte moeilijker dan verwacht. De Telegraaf noemt slechts één weg in Nederland waar deze snelheidsverhoging binnenkort mogelijk zou zijn.
Geert Wilders beloofde tijdens de campagne dat de maximumsnelheid weer naar 130 km/u zou gaan 'waar het kan'. En juist dat 'waar het kan' vormt het probleem. De snelheid op snelwegen mag pas worden verhoogd als er binnen straal van 25 kilometer geen Natura 2000-gebied ligt. Als dit in overweging wordt genomen blijft er alleen een stukje Houtribdijk in het IJsselmeer over als plek waar de snelheid kan worden verhoogd.
De reden hiervoor is stikstofuitstoot, in 2019 bepaalde de rechter dat de stikstofuitstoot beperkt moest worden en hierop werd de maximumsnelheid teruggebracht naar 100 km/u. Deze verlaging creëerde stikstofruimte die inmiddels aan andere projecten is toegewezen. Hoogleraar Milieu en Duurzaamheid Jan Willem Erisman van de Universiteit Leiden legt uit bij Goedemorgen Nederland: "Die ruimte is weggegeven aan projecten. Dus dan moet je nu nieuwe ruimte creëren." Dit kan bijvoorbeeld door boeren uit te kopen, maar gezien de politieke realiteit met de BBB als landbouwminister is dit op grote schaal onwaarschijnlijk.
Zelfs als het plan om 1200 piekbelasters uit te kopen doorgaat, biedt dit niet voldoende stikstofruimte. Bovendien zijn er andere prioriteiten voor de vrijgekomen stikstofruimte, zoals het helpen van PAS-melders, woningbouw of infrastructuurprojecten. Naast milieuproblemen zijn er ook verkeersveiligheidskwesties. De verhoging van de maximumsnelheid verhoogt het risico op ongevallen. Verder benadrukt Saskia de Craen van het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek SWOV bij Goedemorgen Nederland: "Een verhoging van de maximumsnelheid zorgt voor een hoger risico op doden, als je niets anders aanpast."
Transportprofessor Bert van Wee voegt daaraan toe: "De kans op een ongeval neemt toe door het grote snelheidsverschil met bijvoorbeeld vrachtverkeer en de klap is harder als het misgaat. Het voordeel van harder rijden is dat mensen minder reistijd hebben, maar de nadelen wegen zwaarder."
Ook hogere CO2-uitstoot, brandstofkosten en geluidshinder spelen een rol. Het bouwen en verhogen van geluidswallen zou noodzakelijk zijn, wat extra kosten, mankracht en stikstofruimte vraagt.