Zelfrijdende auto's 5,25 keer vaker betrokken bij ongevallen tijdens schemering
Vooruitstrevende autofabrikanten beloven binnen afzienbare tijd volledig zelfrijdende auto's op de weg te brengen. Echter, een recent grootschalig onderzoek wijst uit dat autonoom rijden nog aanzienlijke risico's met zich meebrengt. Vooral tijdens zonsopkomst en zonsondergang is de kans op een ongeval met een zelfrijdende auto aanzienlijk groter dan met een menselijke bestuurder.
Een nieuw onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Communications, heeft data van 2.100 ongevallen met zelfrijdende auto's (1.099 niveau 4 ADS en 1.001 niveau 2 ADAS) en 35.113 ongevallen met menselijke bestuurders geanalyseerd.
Het onderzoek concludeert dat schemering een kritieke periode is voor autonoom rijdende auto's, die vaak afhankelijk zijn van camera's voor navigatie. De kans op een ongeluk tijdens zonsopkomst of zonsondergang is 5,25 keer groter voor zelfrijdende auto's dan voor auto's met menselijke bestuurders.
"Dit wordt mogelijk veroorzaakt doordat camera's en sensoren niet snel genoeg kunnen aanpassen aan veranderende lichtomstandigheden. Hierdoor kunnen obstakels, voetgangers en andere voertuigen minder goed worden herkend," aldus de onderzoekers. Reflecties en schaduwen kunnen sensoren verwarren, wat de nauwkeurigheid van detectie en herkenningsalgoritmes beïnvloedt, wat weer tot verkeerde interpretaties kan leiden.
Het onderzoek wijst ook uit dat zelfrijdende auto's moeite hebben met ongewone verkeerssituaties. Vijf procent van de ongevallen met zelfrijdende auto's vond plaats bij wegwerkzaamheden of door bijzondere situaties veroorzaakt door ander verkeer. Bij menselijke bestuurders is dit slechts 1,3 procent.
Ondanks de risico's tonen de onderzoekers ook de voordelen van autonoom rijden aan. Slechts 1,8 procent van de ongevallen met zelfrijdende auto's kan worden toegeschreven aan onoplettendheid of slecht rijgedrag, tegenover 19,8 procent bij menselijke bestuurders.
De onderzoekers benadrukken dat autonoom rijden nog in een vroege testfase zit. "Met kleine verbeteringen in de veiligheidssystemen van zelfrijdende auto's kunnen deze voertuigen aanzienlijk veiliger worden," schrijven ze.
Tesla erkent inmiddels dat de naam 'Full Self-Driving' misleidend is, maar benadrukt dat de technologie voortdurend wordt verbeterd om de veiligheid te verhogen.