Autospionage in de VS: data wordt zonder medeweten gedeeld met verzekeraars
Een grote hoeveelheid bestuurdersgegevens van met het internet verbonden voertuigen worden in de VS gedeeld met de verzekeringsmaatschappijen van de bestuurders. Zonder dat zij dat weten. Dat meldt de New York Times deze week.
OnStar Smart Driver - een van de verbonden diensten van GeneralMotors - staat erom bekend dat deze gegevens worden gedeeld. Andere autofabrikanten hebben vergelijkbare programma's. Volgens de New York Times is ook LexisNexis betrokken. Veel auto-eigenaren zijn zich niet bewust van de data die wordt gedeeld.
Moderne auto's zijn vaak uitgerust met internetdiensten die variëren van in-car apps tot op afstand bedienbare functies en Wi-Fi-hotspots. Deze zogenoemde connected cars kunnen echter ook waardevolle informatie over het rijgedrag van bestuurders leveren aan verzekeringsbedrijven.
Volgens de New York Times is de impact van de verzamelde bestuurdersgegevens op verzekeringspremies aanzienlijk.
General Motors deelt data over het rijgedrag van hun klanten met bedrijven zoals LexisNexis. Die verkopen de informatie weer door aan verzekeringsmaatschappijen. In een voorbeeld beschrijft de Times hoe in 2022 de bestuurder van een geleasede Chevy Bolt EV pas ontdekte dat zijn rijgedrag werd gedeeld met zijn verzekeraar nadat zijn tarieven naar verluidt met 21 procent waren gestegen. De man zei geen idee te hebben gehad dat zijn informatie werd gevolgd en gedeeld.
Het rapport bevatte informatie over een specifieke reis in juni die 18 minuten duurde en 7,33 mijl lang was.
En juist dat is het probleem: er wordt informatie gedeeld zonder dat klanten daar van op de hoogte zijn.
"Het voelde als een verraad," zegt de auto-eigenaar tegen de krant. "Ze nemen informatie die ik niet besefte dat gedeeld zou worden en knoeien met onze verzekering."
Deze praktijk, bekend als op gebruik gebaseerde verzekering, is acceptabel wanneer klanten hier expliciet mee instemmen. Echter stelt de Times dat het steeds gebruikelijker wordt dat bestuurders van verbonden auto's zonder hun expliciete toestemming in deze gegevensdeling worden meegesleurd. Het grootste probleem is dat mensen zelden de kleine lettertjes lezen wanneer ze software-updates accepteren en akkoord gaan met algemene voorwaarden.
De privacytoezichthouder in Californië is begonnen met een onderzoek naar hoe autofabrikanten deze gegevens verzamelen en delen.
Gebruikers die willen controleren of hun rijgedrag wordt gevolgd en gedeeld, moeten de privacyvoorwaarden van de verbonden autodiensten waarmee zij geregistreerd zijn, doorlezen.