22 procent van de laadpalen werkt niet, bestuurders de dupe
Een nieuwe studie van Harvard Business School onthult dat één op de vijf laadpalen wereldwijd niet werkt. Dit vormt een aanzienlijke hindernis voor bestuurders van elektrische en plug-in hybride voertuigen.
Uit recent onderzoek van Harvard Business School blijkt dat wereldwijd één op de vijf laadpalen niet werkt. Deze studie analyseerde meer dan een miljoen beoordelingen van laadpalen in Noord-Amerika, Europa en Azië. De betrouwbaarheidsscore van laadpalen bleek slechts 78 procent te zijn, wat betekent dat 22 procent van de laadpunten niet functioneert. Omar Asensio, die het onderzoek leidde, benadrukt dat laadpunten veel minder betrouwbaar zijn dan tankstations.
Naast de storingen in laadpalen, is er ook sprake van onduidelijke prijsinformatie bij veel laadpunten. Dit probleem doet zich ook voor in Nederland, waar verplichte prijsstickers of QR-codes vaak ontbreken of vervaagd zijn. Het onderhoud van laadpalen blijkt een belangrijk knelpunt, zowel internationaal als nationaal. Zonder verbetering bestaat het risico dat er in de toekomst veel nutteloze laadpalen bij parkeerplaatsen zullen staan.
Het onderzoek wijst ook op 'oplaadwoestijnen' - gebieden zonder voldoende laadmogelijkheden - vooral in delen van de Verenigde Staten zoals Washington en Virginia. In Nederland is dit minder een probleem dankzij een goed ontwikkeld laadnetwerk, vooral in stedelijke gebieden en woonwijken. Eind vorig jaar had Nederland 760.000 laadpunten, waarvan 140.000 openbaar. Bij een schatting van 22 procent niet-functionerende palen, blijven er nog steeds meer dan 109.000 werkende laadpunten over. Of dit het geval is valt nog maar te bezien, het onderzoek is immers uitgevoerd in zowel Azië, Noord-Amerika als Europa.