Verplichte snelheidsassistent zorgt voor irritatie onder automobilisten
Vanaf 7 juli moeten alle nieuwe auto's in de Europese Unie zijn uitgerust met de Intelligente Snelheidsassistent (ISA). Dit systeem waarschuwt bestuurders met een piep als ze te snel rijden, maar roept ook veel kritiek op.
In een poging het aantal verkeersdoden in de Europese Unie te verminderen, verplicht Brussel fabrikanten om nieuwe auto’s vanaf 7 juli uit te rusten met een zogenoemde Intelligente Snelheidsassistent (ISA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder met een pieptoon als er te snel gereden wordt. Hoewel het doel van de ISA nobel is, zijn er al veel klachten van bestuurders die het systeem als irritant ervaren.
Een van de belangrijkste problemen met de ISA is dat het vaak een verkeerde maximumsnelheid hanteert. Zo kwam het voor dat een bestuurder in Rotterdam voortdurend gewaarschuwd werd terwijl hij zich netjes aan de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur hield. De ISA had echter een verkeersbord van de parallelweg gedetecteerd en ging uit van een snelheid van 30 kilometer per uur. Ook op de snelweg trad een soortgelijk probleem op toen de assistent plotseling de snelheid aanpaste van 100 naar 70 kilometer per uur, ondanks het ontbreken van een verkeersbord dat dit aangaf.
Een ander punt van kritiek is dat de ISA niet eenvoudig uitgeschakeld kan worden. Waar andere rijhulpsystemen met een knop op het stuur uit te schakelen zijn, vereist de ISA een hele reeks handelingen in het menu van de auto. Bovendien schakelt het systeem zichzelf bij iedere nieuwe rit weer automatisch in, een verplichting die vanuit Brussel is opgelegd.
De verplichte ISA maakt deel uit van de bredere inzet op Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), die vanaf juli 2024 voor alle nieuwe automodellen verplicht zijn. Andere bekende systemen, zoals adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing, zijn al langer in gebruik en over het algemeen goed ontvangen door consumenten. Toch roept vooral de ISA veel weerstand op, vooral vanwege de storende piep die zelfs afgaat bij een minimale overschrijding van de snelheid.
Automobilisten kunnen de hulpsystemen handmatig uitschakelen, maar moeten dit elke keer opnieuw doen bij het instappen. Het permanent uitschakelen van de systemen is lastig en kan tot problemen leiden. Dealers verwachten dat er veel reacties zullen komen over de nieuwe snelheidsassistent, maar een stormloop om de verplichte rijhulpsystemen te ontwijken blijft vooralsnog uit.