Nederland staat voor uitdagingen overbelasting stroomnet: "Gigantische opgave"

Interviews  3 juli 2024 3 minuten Jack Iseger
Brandligt
24Cars

Stephan Brandligt, expert op het gebied van energie en infrastructuur, ziet de toekomst van het Nederlandse stroomnetwerk met een gemengde blik tegemoet. "Het is een gigantische opgave", stelt hij onomwonden. Met de snel toenemende vraag naar elektriciteit, vooral door de opkomst van elektrische auto's en andere vormen van elektrificatie, staat Nederland voor een serieuze uitdaging: de netcongestie. In een exclusief interview met 24cars.nl legt Brandligt uit wat de oorzaken zijn van deze overbelasting en welke oplossingen er op tafel liggen.

Wat is netcongestie nou eigenlijk?
Netcongestie verwijst naar de situatie waarin het elektriciteitsnet overbelast raakt, wat kan leiden tot problemen zoals overspanning, onderspanning en overbelasting. Brandligt legt uit: "De term netcongestie bedoelen we drie verschillende dingen mee. Overspanning op het net wil zeggen dat het voltage te hoog wordt, en onderspanning dat het voltage te laag wordt. Beide kunnen apparatuur beschadigen of uitval veroorzaken. Overbelasting is wanneer er langdurig te veel stroom gevraagd wordt, hierdoor bestaat de kans dat het net te warm wordt en uiteindelijk kapot kan gaan."

Hij voegt eraan toe: "Overspanning wordt vaak veroorzaakt door te veel teruglevering van stroom, bijvoorbeeld door zonnepanelen. Onderspanning gebeurt wanneer er op korte tijd te veel stroom gevraagd wordt, zoals tijdens piekuren. Overbelasting zou potentieel een transformatorhuisje kunnen doen 'opblazen', waardoor een wijk uren of zelfs dagen zonder stroom kan zitten."

Oorzaken van netcongestie
De oorzaken van netcongestie zijn divers. Brandligt wijst naar de oorsprong van het probleem: "Eigenlijk de diepste oorzaak is dat er in de afgelopen honderd jaar een stroomnet is aangelegd dat zo ontworpen is om stroom van een centrale locatie waar het wordt opgewekt naar kleinverbruikers te brengen." Het traditionele systeem, waarbij stroom eenrichtingsverkeer was van centrale opwekking naar consumenten, is verouderd nu er steeds meer decentrale opwekking plaatsvindt, zoals zonnepanelen bij particulieren. "Daar is het stroomnet eigenlijk nooit voor bedoeld geweest."

Daarnaast speelt de snelle elektrificatie een grote rol. "Dat heeft te maken met elektrische auto's, maar lang niet alleen. Het heeft ook te maken met elektrisch koken, warmtepompen, en andere zaken die meer elektrisch worden. De vraag naar stroom groeit veel sneller dan het stroomnet kan worden uitgebreid."

Regionale verschillen en aanpak
Netcongestie is niet overal in Nederland even problematisch. "Op heel veel plekken gaat het niet mis," legt Brandligt uit. Echter, in dichtbevolkte stedelijke gebieden zoals Utrecht, waar de vraag naar elektrische laadpalen hoog is, ontstaan wel problemen. "Om dit soort problematiek tegen te gaan zal het stroomnet moeten worden verzwaard, dit verzwaren kost wel tijd.” Brandligt noemt ook de noodzaak van efficiënter gebruik van het bestaande netwerk.

Oplossingen: technologie en gedragsverandering
Een van de belangrijkste oplossingen voor netcongestie is het verzwaren van het laagspanningsnet. Daarnaast is gedragsverandering bij consumenten essentieel. "Het is goed om te beseffen dat het stroomnet bestaat uit verschillende delen. Een hoogspanningsnet, een middenspanningsnet en een laagspanningsnet, deze zijn allemaal met elkaar verbonden." Voor consumenten betekent dit bijvoorbeeld dat ze flexibeler moeten omgaan met het opladen van elektrische auto's en het gebruik van andere elektrische apparaten. Denk hierbij aan het wassen op momenten dat er minder stroom wordt verbruikt en het ‘s nachts opladen van je auto. 

Een innovatieve oplossing ligt in het slim gebruik van software en technologie. "In de toekomst zal het meer zo zijn als auto's ook meer bidirectioneel kunnen laden, auto’s zullen dan ook terug kunnen leveren aan het stroomnet." Dit zou betekenen dat auto's als batterijen kunnen fungeren die energie teruggeven aan het netwerk, waardoor pieken beter beheerd kunnen worden. Op deze manier is het mogelijk om overbelasting te voorkomen. 

Blik op de toekomst
Brandligt is hoopvol maar realistisch over de toekomst van het Nederlandse stroomnet. "Ik denk dat het uiteindelijk goed gaat komen, maar daar is nog wel wat voor nodig. Als we ongebreideld doorgaan zoals het nu gaat, dan zal het vroeg of laat een keer misgaan."

De rol van bedrijven en consumenten is cruciaal in dit proces. Door bewustwording en gedragsaanpassing kunnen pieken in het stroomverbruik verminderd worden. Daarnaast moeten beleidsmaatregelen en technologische innovaties hand in hand gaan om de doelstellingen voor 2050 te halen, aldus Brandligt.

Het is duidelijk dat Nederland voor een enorme uitdaging staat als het gaat om het stroomnetwerk. Maar met de juiste maatregelen, innovaties en een gedeelde inspanning van zowel de overheid, bedrijven als consumenten, kan deze uitdaging worden overwonnen. "Het is een grote opgave, maar het kan gewoon", concludeert Brandligt.

Uitgelicht

Meerartikelen

linkedin
Nieuws

Help ons door ons te volgen op LinkedIn!

Beste autoliefhebber, ik ben Paul, oprichter van 24Cars. Geen nieuwsartikel dit keer, slechts een hartelijk verzoek aan jou, onze trouwe kijker en lezer van 24Cars met het verzoek om ons te gaan volgen op LinkedIn!  Mijn liefde voor mooie auto’s heb

stuur
Video's

24h Nürburging: Waarvoor dienen alle knoppen op een racestuur?

De racewereld, en met name de 24-uur races kunnen soms erg complex zijn. Diverse banden compounds, verschillende klassen, strategieën, noem het maar op. En dan nog iets wat van cruciaal belang is: het stuurwiel. Waarom zit er niet gewoon een normaal

24h
Nieuws

24h Nürburgring (Poll): wat wil jij weten over de 24h? Stem nu!

Aanstaand weekend staat één van de meest spectaculaire evenementen van het jaar op het programma: de 24-uur van de Nürburgring. Jaarlijks staat deze 24 uur durende race op het programma op het meer dan 20 kilometer lange circuit in de Eifel. Wij zijn

capri
Video's

De verboden V8: hoe deze Ford Capri Perana te snel werd voor zijn eigen klasse

Een Ford Capri zoals je hem zelden ziet: omgebouwd tot volwaardige rallyauto met een brullende V8 onder de motorkap. De Perana-variant uit Zuid-Afrika was zó succesvol dat hij na één seizoen werd uitgesloten van competitie. Een opvallende verschijnin

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

959
Nieuws

One of a kind: de Porsche 959 Speedster Cabrio

Een open Porsche 959 bestaat eigenlijk niet. Toch is er één exemplaar dat alle conventies doorbrak: een volledig met de hand gebouwde Speedster, gebaseerd op een 959 ‘Komfort’ uit 1987. Het resultaat van ruim 4.000 uur vakmanschap en liefde voor tech

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

992
Video's

Is de 992 de beste Porsche 911 ooit gemaakt?

De Porsche 911 is sinds zijn debuut een legende. Inmiddels zijn we bij generatie acht, intern 992 genoemd. De grote vraag: blijft deze trouw aan zijn roots? We voelen de 992 Carrera 4S Cabrio aan de tand, die momenteel te koop staat bij PC Automotive

Meerartikelen

24cars
Review

Dacia Bigster verrast: ruig, ruim en bijna een rijdende tent

Met de Bigster zet Dacia een flinke stap omhoog: meer ruimte, meer luxe én een hoger prijskaartje. Toch weet het merk vast te houden aan zijn praktische en nuchtere aanpak. In deze review van 24Cars blijkt de Bigster niet alleen zuinig en gezinsvrien

A10
Nieuws

Grote verkeershinder op A10 tijdens hemelvaartweekend door werkzaamheden Zuidasdok

Weggebruikers rond Amsterdam krijgen tijdens het hemelvaartweekend te maken met forse vertragingen. Van woensdag 28 mei tot maandagochtend 2 juni zijn er grootschalige afsluitingen bij knooppunt De Nieuwe Meer en op de A10 Zuid. De extra reistijd kan

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

F1
Nieuws

Verstappen jaagt op derde zege in Monaco: dit is het tijdschema

Na zijn overwinning in Imola is Max Verstappen dit weekend opnieuw in actie, ditmaal op het legendarische stratencircuit van Monaco. Het is de tweede race van de Europese triple header, en het belooft een spannende strijd te worden. De FIA heeft bove

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v