Nederland staat voor uitdagingen overbelasting stroomnet: "Gigantische opgave"

Interviews  3 juli 2024 3 minuten Jack Iseger
Brandligt
24Cars

Stephan Brandligt, expert op het gebied van energie en infrastructuur, ziet de toekomst van het Nederlandse stroomnetwerk met een gemengde blik tegemoet. "Het is een gigantische opgave", stelt hij onomwonden. Met de snel toenemende vraag naar elektriciteit, vooral door de opkomst van elektrische auto's en andere vormen van elektrificatie, staat Nederland voor een serieuze uitdaging: de netcongestie. In een exclusief interview met 24cars.nl legt Brandligt uit wat de oorzaken zijn van deze overbelasting en welke oplossingen er op tafel liggen.

Wat is netcongestie nou eigenlijk?
Netcongestie verwijst naar de situatie waarin het elektriciteitsnet overbelast raakt, wat kan leiden tot problemen zoals overspanning, onderspanning en overbelasting. Brandligt legt uit: "De term netcongestie bedoelen we drie verschillende dingen mee. Overspanning op het net wil zeggen dat het voltage te hoog wordt, en onderspanning dat het voltage te laag wordt. Beide kunnen apparatuur beschadigen of uitval veroorzaken. Overbelasting is wanneer er langdurig te veel stroom gevraagd wordt, hierdoor bestaat de kans dat het net te warm wordt en uiteindelijk kapot kan gaan."

Hij voegt eraan toe: "Overspanning wordt vaak veroorzaakt door te veel teruglevering van stroom, bijvoorbeeld door zonnepanelen. Onderspanning gebeurt wanneer er op korte tijd te veel stroom gevraagd wordt, zoals tijdens piekuren. Overbelasting zou potentieel een transformatorhuisje kunnen doen 'opblazen', waardoor een wijk uren of zelfs dagen zonder stroom kan zitten."

Oorzaken van netcongestie
De oorzaken van netcongestie zijn divers. Brandligt wijst naar de oorsprong van het probleem: "Eigenlijk de diepste oorzaak is dat er in de afgelopen honderd jaar een stroomnet is aangelegd dat zo ontworpen is om stroom van een centrale locatie waar het wordt opgewekt naar kleinverbruikers te brengen." Het traditionele systeem, waarbij stroom eenrichtingsverkeer was van centrale opwekking naar consumenten, is verouderd nu er steeds meer decentrale opwekking plaatsvindt, zoals zonnepanelen bij particulieren. "Daar is het stroomnet eigenlijk nooit voor bedoeld geweest."

Daarnaast speelt de snelle elektrificatie een grote rol. "Dat heeft te maken met elektrische auto's, maar lang niet alleen. Het heeft ook te maken met elektrisch koken, warmtepompen, en andere zaken die meer elektrisch worden. De vraag naar stroom groeit veel sneller dan het stroomnet kan worden uitgebreid."

Regionale verschillen en aanpak
Netcongestie is niet overal in Nederland even problematisch. "Op heel veel plekken gaat het niet mis," legt Brandligt uit. Echter, in dichtbevolkte stedelijke gebieden zoals Utrecht, waar de vraag naar elektrische laadpalen hoog is, ontstaan wel problemen. "Om dit soort problematiek tegen te gaan zal het stroomnet moeten worden verzwaard, dit verzwaren kost wel tijd.” Brandligt noemt ook de noodzaak van efficiënter gebruik van het bestaande netwerk.

Oplossingen: technologie en gedragsverandering
Een van de belangrijkste oplossingen voor netcongestie is het verzwaren van het laagspanningsnet. Daarnaast is gedragsverandering bij consumenten essentieel. "Het is goed om te beseffen dat het stroomnet bestaat uit verschillende delen. Een hoogspanningsnet, een middenspanningsnet en een laagspanningsnet, deze zijn allemaal met elkaar verbonden." Voor consumenten betekent dit bijvoorbeeld dat ze flexibeler moeten omgaan met het opladen van elektrische auto's en het gebruik van andere elektrische apparaten. Denk hierbij aan het wassen op momenten dat er minder stroom wordt verbruikt en het ‘s nachts opladen van je auto. 

Een innovatieve oplossing ligt in het slim gebruik van software en technologie. "In de toekomst zal het meer zo zijn als auto's ook meer bidirectioneel kunnen laden, auto’s zullen dan ook terug kunnen leveren aan het stroomnet." Dit zou betekenen dat auto's als batterijen kunnen fungeren die energie teruggeven aan het netwerk, waardoor pieken beter beheerd kunnen worden. Op deze manier is het mogelijk om overbelasting te voorkomen. 

Blik op de toekomst
Brandligt is hoopvol maar realistisch over de toekomst van het Nederlandse stroomnet. "Ik denk dat het uiteindelijk goed gaat komen, maar daar is nog wel wat voor nodig. Als we ongebreideld doorgaan zoals het nu gaat, dan zal het vroeg of laat een keer misgaan."

De rol van bedrijven en consumenten is cruciaal in dit proces. Door bewustwording en gedragsaanpassing kunnen pieken in het stroomverbruik verminderd worden. Daarnaast moeten beleidsmaatregelen en technologische innovaties hand in hand gaan om de doelstellingen voor 2050 te halen, aldus Brandligt.

Het is duidelijk dat Nederland voor een enorme uitdaging staat als het gaat om het stroomnetwerk. Maar met de juiste maatregelen, innovaties en een gedeelde inspanning van zowel de overheid, bedrijven als consumenten, kan deze uitdaging worden overwonnen. "Het is een grote opgave, maar het kan gewoon", concludeert Brandligt.

Uitgelicht

Meerartikelen

brembo
Nieuws

Brembo maakt van remstof verleden tijd met nieuwe remschijf

Remstof is niet alleen vervelend voor je velgen, maar ook schadelijk voor de gezondheid en het milieu. Met het oog op de strengere Euro 7-normen komt remfabrikant Brembo met een slimme oplossing: Greentell.- Remstof. Je velgen zitten constant onder d

M2
Nieuws

Eerste beelden van de 2026 BMW M2 CS onthuld

BMW heeft eindelijk de eerste beelden vrijgegeven van de langverwachte M2 CS. De sportieve coupé krijgt een reeks visuele en technische upgrades die hem onderscheiden van de reguliere M2. De 2026 BMW M2 CS is direct herkenbaar aan zijn agressieve nie

Porsche
Nieuws

Porsche stopt met benzineversies Boxster en Cayman: tijdperk eindigt dit najaar

Na jaren trouwe dienst valt dit jaar het doek voor de benzine-aangedreven Porsche 718 Boxster en Cayman. De productie stopt in oktober 2025, waarmee een hoofdstuk wordt afgesloten in de geschiedenis van Porsches sportieve instapmodellen. De opvolging

Elon
Nieuws

Elon Musk blijft voorlopig aan het roer bij Tesla: "Tenzij ik dood ben"

Ondanks dalende verkopen en politieke onrust blijft Elon Musk overtuigd van zijn leiderschap bij Tesla. Tijdens het Qatar Economic Forum liet hij weten nog zeker vijf jaar CEO te willen blijven. Zijn boodschap: Tesla staat er sterk voor – al denkt ni

Ferrari
Nieuws

Ferrari verkoopt nu zelf zijn race-erfgoed – tot in de puntjes gepresenteerd

Ferrari heeft genoeg van onduidelijke handel in race-onderdelen. De Italiaanse sportwagenbouwer pakt het voortaan zelf aan en biedt gebruikte F1-onderdelen en motoren nu rechtstreeks aan onder de noemer ‘Ferrari Collectibles’. Alles wordt kunstzinnig

Toyota
Nieuws

Toyota-baas: "Een auto zonder plezier is geen auto"

Toyota-topman Koji Sato wil af van saaie auto’s. Tijdens een persconferentie benadrukte hij dat elke Toyota leuk moet zijn om in te rijden. Daarmee zet hij de lijn van zijn voorganger Akio Toyoda voort, die ooit de strijd aankondigde tegen ‘boring ca

Laden
Nieuws

Aantal laadpalen stijgt snel, maar stroomnet en personeel remmen groei

Nederland telt inmiddels ruim 183.000 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is goed nieuws voor EV-rijders, maar achter de cijfers schuilt een groeiend probleem. Netcongestie en een tekort aan monteurs dreigen de uitrol van nieuwe laadpale

Phone
Nieuws

Focusflitser nu actief: appen achter het stuur kost je 430 euro

De proefperiode is voorbij: vanaf vandaag kun je een boete krijgen als je wordt betrapt door een focusflitser. Dit nieuwe handhavingsmiddel scant bestuurders op telefoongebruik en stuurt beelden automatisch door naar het CJIB. De eerste boetes worden

Meerartikelen

A10
Nieuws

Minister Madlener hekelt snelwegfeest op A10: "Geen plek voor festiviteiten"

De gemeente Amsterdam sluit op 21 juni een groot deel van de A10 af voor een feest ter ere van het 750-jarig bestaan van de stad. Minister van Infrastructuur Barry Madlener noemt het “onhandig” en “niet de bedoeling” dat snelwegen worden gebruikt voo

Volkswagen
Nieuws

Volkswagen stapt af van ID-namen: elektrische modellen krijgen weer échte namen

Weg met ID.3, ID.4 en ID.Buzz? Volkswagen wil af van de abstracte cijferreeksen voor zijn elektrische modellen. Binnenkort keren echte modelnamen terug, zo bevestigen topmannen van het merk in gesprek met Duitse media. Geen ID-codes meer, maar herken

Viper
Nieuws

Unieke Shelby-Viper haalt bijna 2 ton op veiling: zeldzaamheid loont

Slechts negentien exemplaren werden ervan gebouwd, en maar twee in deze kleurstelling. Een blauwe Shelby Dodge Viper met witte strepen is onlangs geveild voor bijna 200.000 dollar. Daarmee behoort hij tot de duurste Vipers ooit verkocht — en dat is v

Porsche
Nieuws

Porsche in de problemen: dalende verkopen en dreigende importheffingen

Porsche lijkt vast te lopen tussen zijn sportieve verleden en elektrische toekomst. De verkopen dalen wereldwijd, de elektrische Taycan verliest terrein en Amerikaanse importheffingen bedreigen de populaire SUV’s. Ondertussen worden modellen duurder

Cybertruck
Nieuws

Tesla Cybertruck verliest razendsnel waarde: al een derde in rook op

De Tesla Cybertruck moest hét icoon worden van elektrische innovatie en waardevast bezit. Maar wie zijn futuristische pick-up nu wil inruilen, kijkt aan tegen een flinke financiële tegenvaller. In sommige gevallen is al meer dan een derde van de oors

Toyota
Nieuws

Toyota benadert Nissan na stukgelopen fusie met Honda

Na het mislukken van de geplande megafusie tussen Nissan en Honda, zou Toyota stilletjes contact hebben gezocht met Nissan over een mogelijke samenwerking. Dat meldt de Japanse krant Mainichi Shimbun. Hoewel van een fusie nog lang geen sprake is, lij

Max
Nieuws

Verstappen terug in titelstrijd na dominante zege in Imola

Max Verstappen heeft zijn tweede overwinning van het seizoen behaald tijdens de GP van Emilia-Romagna in Imola. Met een uitgekiende strategie en foutloze racevoering gaf hij McLaren het nakijken. Red Bull is terug in de titelstrijd, en dat werd duide

Top
Nieuws

Laatste rondje: Hammond en May nemen afscheid van Top Gear-testcircuit

Met Top Gear voorlopig van de buis keren Richard Hammond en James May nog één keer terug naar het iconische circuit van Dunsfold Aerodrome. Hier testten ze jarenlang alles van supercars tot prullige bouwpakketten op wielen. Hun afscheidsronde is een

Callum
Nieuws

Ian Callum ontwerpt adembenemende Jaguar E-Type restomod: eerbetoon met lef

De Jaguar E-Type is voor velen een heilig icoon, maar voormalig Jaguar-hoofdontwerper Ian Callum durft het aan om het origineel opnieuw vorm te geven. Zijn nieuwste restomod-concept is een moderne interpretatie van de legendarische klassieker, met su

verstappen
Nieuws

Verstappen brak GT3-record en legt nepnaam uit

Max Verstappen heeft tijdens een testdag op de Nürburgring Nordschleife indruk gemaakt in een Ferrari 296 GT3. Zijn rondetijd zou sneller zijn dan het officiële GT3-record, al ontbreekt een officiële tijdsregistratie. Tijdens een test op vrijdag 9 me

carplay
Nieuws

CarPlay Ultra tilt Apple naar het dashboard van de toekomst

Na elf jaar krijgt Apple CarPlay eindelijk een grondige update. CarPlay Ultra is de langverwachte opvolger van het bekende infotainmentsysteem en debuteert als eerste op modellen van Aston Martin. Het systeem biedt een diepere integratie met het inte

compass
Video's

Sneak preview: Jeep Compass 2025, robuuster, zuiniger en vol Willys-verwijzingen

De Jeep Compass 2025 is volledig hertekend en klaar voor de toekomst. Met meer ruimte, moderne technologie en stoere designaccenten zet Jeep een overtuigende stap in het drukbezette SUV-segment. video onder het artikel Met de introductie van de gloed