Lynk&Co integreert in Volvo-dealernetwerk: toekomst in Europa nog onzeker
Lynk&Co wordt vanaf eind 2025 geïntegreerd in het Volvo-dealernetwerk in Nederland, waarbij alle Volvo-dealers het merk gaan voeren. Dit gebeurt ondanks Volvo's voornemen om over te schakelen naar een agentuurmodel. Dit nieuws werd bevestigd door meerdere Volvo-dealers, terwijl de importeur zelf geen commentaar gaf.
In de beginjaren behaalde Lynk&Co goede verkoopcijfers dankzij aantrekkelijke abonnementsprijzen en regelmatige vernieuwing van auto's. Maar naarmate de tarieven marktconform werden, daalde het animo. Het marktaandeel van Lynk&Co in Nederland zakte van 1,8 naar 0,7 procent in 2024. De remarketing liet te wensen over, wat de financiële stabiliteit van het merk onder druk zette.
Geely, het moederbedrijf van Lynk&Co, legt in zijn jaarverslag over 2023 de focus op het verbeteren van de winstgevendheid in Europa. Een leiderschapswissel eind vorig jaar, waarbij Alain Visser werd vervangen door Nicolas Lopez Applegren, moet hierbij helpen.
In Nederland werkt Lynk&Co al nauw samen met Volvo. De Volvo-organisatie verzorgt sinds het begin de aftersales en vertrouwt steeds meer op het Volvo-netwerk voor de verkoop van nieuwe en gebruikte auto's. De dealers zijn onlangs geïnformeerd over de plannen tijdens een Volvo-dealerbijeenkomst. Zij krijgen een traditioneel dealercontract, terwijl Lynk&Co zijn direct salesmodel handhaaft.
Zes dealers starten begin volgend jaar met de verkoop, met landelijke dekking als doel. Lynk&Co streeft naar een marktaandeel van één procent in 2025, dat het jaar erop moet verdubbelen.
De rebranding van Lynk&Co wordt als complex ervaren door Volvo-dealers, aangezien het merk altijd zonder showrooms en dealers heeft gewerkt. De dealers vrezen voor kannibalisering, aangezien de Lynk&Co 01 en Volvo XC40 vergelijkbaar zijn, maar de 01 goedkoper is. Om dit te voorkomen, worden er aparte Lynk&Co-showrooms binnen de bestaande Volvo-dealerlocaties gecreëerd.
Een opvallend aspect is dat Volvo juist naar een agentuurmodel wil schakelen. Deze plannen lijken nu op een lager pitje te staan. Nederland zou na Zweden en Duitsland overstappen op dit model, maar die overstap is nog niet gerealiseerd. Dealers vinden uitstel prima, gezien de huidige druk op de organisatie door toenemende verkoopaantallen en haperende software van de EX30.
Geely verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 475.700 auto's, een stijging van 50 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf verwacht dit jaar 1,9 miljoen voertuigen te verkopen, met een omzetstijging van 56 procent tot 52,3 miljard yuan (circa 6,7 miljard euro). De nettowinst bedroeg bijna 1,6 miljard yuan (circa 200 miljoen euro).
Via: Automotiveonline