EU-heffingen verminderen Chinese export van elektrische auto's
De nieuwe importheffingen van de Europese Unie hebben een aanzienlijke impact gehad op de export van elektrische voertuigen uit China. In juni groeide de export van elektrische voertuigen minder sterk dan in voorgaande maanden.
De China Passenger Car Association (CPCA) heeft gerapporteerd dat de export van EV's, waaronder volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride auto's, in juni met 15,2 procent is gedaald ten opzichte van mei. Wel was er op jaarbasis nog een stijging van 12,3 procent. Cui Dongshu, secretaris-generaal van de CPCA, gaf aan dat de nieuwe Europese tarieven een belangrijke rol spelen in deze daling. Voorheen groeide de export jaarlijks met 30 procent tot 40 procent, maar deze groei is nu dus teruggevallen tot iets meer dan 10 procent.
Op 5 juli verhoogde de EU de tarieven voor Chinese EV-importen, variërend van 17,4 procent tot 37,6 procent. Deze heffingen zijn opgelegd na conclusies dat Chinese EV-producenten profiteren van oneerlijke subsidies. Dit zal naar schatting een extra kostenpost van 1 miljard dollar per 10 procent tariefsverhoging betekenen voor Chinese EV-exporteurs.
Verschillende Chinese autofabrikanten, waaronder Nio en Xpeng, hebben aangegeven dat de nieuwe tarieven hun prijzen kunnen beïnvloeden. Nio overweegt prijsaanpassingen, terwijl Xpeng bevestigt dat bestaande bestellingen niet worden geraakt door de nieuwe tarieven. BYD, de grootste EV-verkoper van China, verwacht echter zelfs met de nieuwe heffingen nog steeds hogere winsten in de EU dankzij hogere verkoopprijzen in Europa en technologische kostenbesparingen.
Chinese autofabrikanten bereiden zich voor om productievestigingen in Europa op te zetten als reactie op de nieuwe tarieven. BYD plant een fabriek in Hongarije en heeft een investering van 1 miljard dollar gedaan in een fabriek in Turkije. Ook Chery Auto en CATL hebben stappen gezet om hun aanwezigheid in Europa te vergroten. Deze strategische zet is bedoeld om de heffingen te omzeilen, logistieke kosten te verminderen en beter in te spelen op de Europese consumentenvoorkeuren.
Analisten verwachten dat Chinese autofabrikanten tegen 2030 ongeveer 33% van de wereldwijde automarkt in handen zullen hebben, mede dankzij hun uitbreiding in Europa.