Nissan overweegt comeback van iconische Silvia
Nissan overweegt de terugkeer van de iconische Silvia, een sportwagen die tussen de Z en de GT-R zou kunnen komen. Hoewel het nog geen vaststaand feit is, heeft een hoge Nissan-functionaris het idee bevestigd als een mogelijke toekomstige ontwikkeling.
Met de GT-R tijdelijk uit de productie totdat de R36 arriveert, blijft de Z momenteel Nissans enige sportwagen. Maar volgens Ivan Espinosa, Nissan's VP van wereldwijde productstrategie, is er een kans dat de Silvia terugkomt. In een gesprek met Top Gear liet hij doorschemeren dat een nieuwe Silvia "goed vermogen voor de juiste prijs zou hebben, wat klanten aantrekkelijk zullen vinden." Hoewel hij geen specifieke details gaf, zou de prijs van de nieuwe Silvia naar verwachting hoger zijn dan de 43.000 dollar van de Z, maar onder de 121.000 dollar van de GT-R liggen. Het vermogen zou ook meer zijn dan de 400 pk van de twin-turbo 3.0-liter V6 in de Z, maar minder dan de 565 pk van de twin-turbo 3.8-liter V6 in de GT-R.
Sportwagens vormen een nichemarkt, waardoor het lastig is om een rendabele businesscase te maken. Espinosa benadrukte dat een nieuwe Silvia alleen levensvatbaar zou zijn als het een wereldwijd product wordt, gebouwd in grotere volumes om de investeringen te dekken. Hij noemde geen mogelijke samenwerking met andere autofabrikanten om de kosten te spreiden, zoals Toyota en BMW deden met de Supra/Z4 en Toyota en Subaru met de GR86/BRZ.
Zelfs als de Silvia terugkomt, is het niet zeker dat deze een verbrandingsmotor zal hebben. Nissan heeft eerder dit jaar aangekondigd geen geld meer te investeren in interne verbrandingsmotoren. Ondertussen blijven binnenlandse rivalen Toyota, Mazda en Subaru inzetten op verbrandingsmotoren die ook op koolstofneutrale brandstoffen kunnen draaien.
Het langzaam vernieuwen van sportwagens is een uitdaging voor Nissan, gezien de moeilijkheid om investeringen terug te verdienen. De 370Z was 13 jaar op de markt voordat de nieuwe Z verscheen, en de GT-R bleef zelfs 17 jaar in productie. Het is begrijpelijk dat het bedrijf terughoudend is om een derde sportwagen in de line-up op te nemen. Espinosa noemde de terugkeer van de Silvia voorlopig een "verre droom", maar hij zal proberen het mogelijk te maken.
Het lanceren van nog een crossover is vaak een veiligere gok, ten koste van spannende auto's voor liefhebbers. Laten we hopen dat Nissan de Silvia-naam niet op een SUV plakt, zoals andere merken hebben gedaan met de Ford Mustang Mach-E, Ford Puma, Mitsubishi Eclipse en de recent gelanceerde Ford Capri.
Indirect heeft Nissan al een soort Z-badged SUV gebouwd. De Fairlady X was een Murano/Z-mashup gemaakt door studenten van Nissan Gakuen (Nissan Automobile Technical College). Gelukkig is deze nooit in productie gegaan.
Hoewel een nieuwe Silvia geweldig klinkt, zou het misschien logischer zijn om een goedkopere sportwagen onder de Z te lanceren. Met een lagere prijs zou deze aantrekkelijker zijn voor jongere kopers die niet meer dan 40.000 dollar kunnen uitgeven aan een nieuwe Z.